Anmeldelse
Tænk, saks, papir
Uopfindsom innovation
"Tænk, saks, papir" er en bog om innovation, hvor innovationen forbliver en flot bog på lækkert papir i lækker indbinding. Innovationen og inspirationen udebliver.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ideen er god nok. Tag udgangspunkt i et materiale, alle kender: papiret - og lav en event, som bringer vores forhold til papir nye steder hen. Det lykkes bare ikke.
Fakta:
Titel: Tænk, saks, papir
Forfatter: Trine May, Susanne Arne-Hansen
Pris: 206,25
Sider: 72
Forlag: Gyldendal
"Tænk, saks, papir" arbejder med fire områder i innovationstænkningen: handling, kreativitet, omverdensforståelse og personlig indstilling. Bogen forsøger at levere inspiration til at arbejde med de fire områder, men formår ikke at inspirere til nye tilgange.
Ideen er, at eleverne skal forholde sig til papir som alsidigt materiale. Papir findes i mange udformninger og har utallige anvendelsesområder. Eleverne skal diskutere skrifttyper og deres effekt, de skal forholde sig til bøgers format, og de skal arbejde med innovationens teknikker. Eleverne skal udforske papirets mange muligheder, læse fagtekster, formidle egne ideer, lære baggrundsstof og endelig tilrettelægge en event. Alt sammen vældigt godt. Men bogen formår ikke at inspirere til nye måder at arbejde på. Den minder mest af alt om den helt almindelige tilrettelæggelse af undervisning, som lærere præsterer hver eneste dag.
Det er en skam. Der er masser af god litteratur om innovation. Og hvor ville det være fedt med et enkelt og konkret bud på, hvordan innovationen kan finde en realistisk og lærerig plads i skolen.
Bogens struktur er lidt pudsig, og rækkefølgen af faserne virker tilfældig. Hvorfor brainstorme og udforske, før man har tilegnet sig ny viden - i denne bog om produktion af papir og værdien af genbrug? Og hvorfor kalde noget, som ligner en udstilling af elevernes arbejde, "et event", og lægge op til, at der lejes forsamlingshus eller lignende til noget, der minder om det, som foregår på masser af skoler hele tiden - nemlig information til forældre om, hvad eleverne laver, under hyggelige former uden for den almindelige skoletid?
"Tænk, saks, papir" mangler nye ideer, og derfor udebliver inspirationen. Bogen er pyntet med innovationens fjer og smarte sætninger om modalitet. De afsluttende sider til læreren er informative og byder på en didaktisk tilgang til innovation, som er interessant i skolesammenhæng. Men det konkrete forslag til undervisning, som er bogens egentlige ærinde, er ikke nyskabende. Selv de pædagogiske overvejelser om inddragelse af arbejdsformer inspireret af cooporative learning virker omstændelige og uigennemtænkte.