Anmeldelse
Læs! Læs! Læs!
Inspirerende læsemateriale
De senere år har danske elever ikke forbedret deres læsning trods daglige læsebånd med stillelæsning, og trods det at læsestrategier har stået højt på den pædagogiske dagsorden. Det vil dette materiale lave om på.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Trine May og Susanne Arne-Hansen er forfattere til "Læs! Læs! Læs!", som består af fællesbog, læsescrapbog og lærervejledning. Materialet er tiltænkt 4. klasse og bygger på den viden, at stillelæsning ikke har den store effekt for elevernes læseudvikling, hvis den ikke ledsages af systematisk undervisning i strategier. Læsestrategier virker kun, hvis eleverne kan overføre dem til deres selvstændige læsning. Dette materiale har som sit primære mål at bygge bro mellem klassens fælles læsning, undervisning i læsestrategier og elevernes individuelle læsning.
Fakta:
Titel: Læs! Læs! Læs!
Forfatter: Trine May og Susanne Arne-Hansen
Pris: 169
Sider: 109
Type: fællesbog
Forlag: Dansklærerforeningen
Pris: 59
Sider: 71
Type: læsescrapbog
Pris: 300
Sider: 47
Type: lærervejledning
Eleverne præsenteres for en række læsestrategier, og lærerne får i flere strukturerede forløb hjælp til, hvordan de stilladserer eleverne, så de får strategierne som en del af deres egen værktøjskasse.
Læsevejledningen til materialet beskriver tre nøglefærdigheder med hensyn til læsning: ordkendskab, læseforståelse og flydende læsning. Eleverne skal lære seks typer læsestrategier, der alle har med de tre nøglefærdigheder at gøre. Eleverne arbejder med strategierne på forskellig vis i fællesbogen og i læsescrapbogen. Derefter prøver de at bruge strategierne, når de læser i deres selvvalgte bøger. Forfatterne kalder det at bygge bro.
"Læs! Læs! Læs!" er et inspirerende materiale for både elever og lærere. Eleverne får gode læseoplevelser, samtidig med at de kvalificerer deres egen læsning. Lærerne får hjælp til den svære opgave, det er at bygge bro mellem undervisningen i klassen og elevernes selvstændige læsning.