Anmeldelse
Tag ordet med dig!
Gennemtænkt og gennemarbejdet
Grundigt. Det er nok det ord, der bedst beskriver “Tag ordet med dig!”. Man kunne tilføje omstændeligt og tidskrævende for læreren at sætte sig ind i.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Forfatterne bag undervisningsmaterialet "Tag ordet med dig!" ved, hvad de skriver om. De er begge cand.mag. i audiologopædi, har begge været tilknyttet Center for Læseforskning ved Københavns Universitet og har sammen udviklet et undervisningsforløb af samme navn som materialet i forbindelse med et projekt om undervisning, selvindlæring og læsning på mellemtrinnet. Desuden er materialet blevet til under sparring med lærere og læse-/sprogvejledere.
Fakta:
Titel: Tag ordet med dig!
Forfatter: Hanne Trebbien Daugaard, Anne-Mette Veber Nielsen
Pris: 81,25
Sider: 48
Type: Bog 1 - Brug morfemerne
Forlag: Gyldendal
Pris: 81,25
Sider: 48
Type: Bog 2 - Brug konteksten
Pris: 81,25
Sider: 32
Type: Bog 3 - Tjek forståelsen
Pris: 493,75
Sider: 113 + kopiark
Type: Lærervejledning bog 1 + 2
Pris: 368,75
Sider: 34 + kopiark
Type: Lærervejledning bog 3
Materialet er beregnet til mellemtrinnet og består af tre elevhæfter til engangsbrug og to lærervejledninger. Desuden kan man downloade pdf’er, plakater og kopiark. Ideen bag er at styrke elevernes ordkendskab og forudsætninger for at kunne tilegne sig ord i en tekst.
I første hæfte er der fokus på morfemer, i andet hæfte på, hvordan konteksten kan bruges. I begge hæfter handler det om, at eleverne skal lære en strategi for at forstå, hvad ordene betyder, og for at lære nye ord. I det tredje hæfte drejer det sig om, at brugen af strategierne kommer til at sidde fast.
Lærervejledningen til hæfte 1 og 2 er særdeles grundig. Den første del fortæller om begreberne bag. Det drejer sig blandt andet om strategi- og ordkendskabsundervisning, morfologi og kontekstanalyse. Her er der referencer til flere forskellige forskeres publikationer. Efter en oversigt over elevhæfternes 14 ikoner og lærervejledningens 11 ikoner følger knap 100 siders side for side-vejledning. Bagerst er der over 40 kopisider.
Lærervejledningen til hæfte 3 om at tjekke forståelsen er også grundig. Her gennemgås begreber som ordtilegnelse, og princippet med, at læreren modellerer for eleverne, forklares. Så følger en otte sider lang side for side-vejledning i opgavetyperne, en syv sider lang gennemgang af læseteksterne, en vejledning, som kan bruges, hvis man ikke har arbejdet med de første to hæfter, og til sidst er der kopisider.
Der er ingen tvivl om, at materialet er særdeles gennemtænkt og gennemarbejdet på alle ledder og kanter. Layoutet er fint og overskueligt. Læreren tages i den grad ved hånden, for eksempel er der til tre sider i bog 2, side 25-27, hele fire siders vejledning.
Materialet går i dybden, er relevant, brugbart, gennemarbejdet. Men det kræver mange timers forberedelse at sætte sig ind i for læreren. Hvis man har forberedelsestid nok, og hvis man er glad for en meget grundig guidning, er det et helt igennem gennemført materiale.