Anmeldelse
Styr på stavning
Ud med staveord og diktater - hurra!
Kontekstorienteret staveundervisning betyder minimering og samtidig effektivisering af undervisningen i stavning på mellemtrinnet og i overbygningen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Nu skal det være slut med kedelig, traditionel staveundervisning med staveord, diktater og grammatiske øvelser, hvor stavningen indlæres specifikt og med for lille effekt. Ikke mere bevidstløs, løsrevet træning, for nu skal stavefærdigheder tilegnes gennem læsning, skrivning og kontekstorienteret staveundervisning.
Fakta:
Titel: Styr på stavning
Forfatter: Dorthe Mølgaard Mathiasen
Pris: 310
Sider: 128
Forlag: Dafolo
Det er ideen bag dette meget interessante materiale, som udspringer af forfatterens speciale om staveforskning og staveundervisning.
Bogen består af to dele: De første 30 sider er en lærerdel, der omhandler det didaktiske fundament. Her kan man læse om, hvordan børn udvikler sig som stavere, og hvad de skal lære. Man kan også læse om elev-elev-feedback, læringsstrategier og den kontekstorienterede stavning - også set i forhold til forenklede Fælles Mål. Desuden er der et afsnit med oplæg til refleksioner i teamsammenhænge over staveundervisning.
Dette første afsnit er meget overbevisende skrevet. Denne anmelder har i hvert fald besluttet sig for at droppe den traditionelle, behavioristiske staveundervisning for at praktisere en mere kontekstorienteret.
Anden del af bogen, godt 60 sider, handler om kontekstorienteret staveundervisning i praksis. Det vil sige elevopgaver med tilhørende lærervejledninger. Efter hver enkelt elevopgave følger der således en lærervejledning, hvor de didaktiske tanker kobles med de enkelte opgaver. Lige til at gå til. Til sidst er der et staveleksikon, hvor problemområder i stavning er præsenteret.
Opgaverne findes som digitale resurser, således at man kan printe dem eller dele dem elektronisk med eleverne. Man får altså meget for pengene.
Ud med stavetræningens engangsmaterialer, og ind med kontekstuelle opgaver, der deles elektronisk. Bogens mantra er da også effektivisering af staveundervisning gennem minimering. Den er jeg med på.
Målgruppen er 5.-9. klasse. Jeg vurderer, at det er lidt sent at bruge materialet i min 9. klasse. Det bør man starte på tidligere. Men jeg vil helt sikkert bruge det i min 7. klasse. Og jeg glæder mig til at komme i gang.