Anmeldelse
Fra indtryk til udtryk
Plads til kreativiteten
I denne bog får du ikke bare inspirationen, du får også argumenterne for, at de æstetiske læreprocesser skal have tid og plads.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
”Fra indtryk til udtryk” er tænkt som en hjælp i en presset hverdag og et arbejdsredskab til kreativiteten. Bogen er opdelt i tre dele: Første del er en teoretisk begrundelse for værkstedsarbejde. Anden del er om den rummelige form med fokus på det todimensionelle billedarbejde. Den tredje del indeholder inspiration, hvor der fokuseres på traditionerne vedrørende årstiderne, halloween, jul, fastelavn og påske.
Fakta:
Titel: Fra indtryk til udtryk
Forfatter: Merete Zoffmann
Pris: 299
Sider: 224
Forlag: Frydenlund
Bagerst i bogen findes skabeloner, læreplaner og kompetencemål samt en litteraturliste. ”Fra indtryk til udtryk” er skrevet for at inspirere pædagoger og lærere til for eksempel at lade børnene tegne ting i naturen, for at opleve naturen. I naturen er der plads til børnenes forskelligheder og måder at udtrykke sig på, plads til at eksperimentere og fordybe sig.
Gamle ”håndværk” som at flette julehjerter og julekurve, at klippe kræmmerhuse, julefugle og folde papir indgår også i bogen. Der er afsnit om genbrugsmaterialer, der kan blive til teaterdukker og skrammelskulpturer.
Hvorfor anskaffe sig denne bog? Der er jo udgivet så mange inspirationsbøger, der ligner den. Forskellen fra mange af de andre er, at den også leverer argumenterne for denne type af aktiviteter og undervisning. Hvorfor skal vi være kreative? Blandt andet fordi det er vores opgave at styrke børnenes sansning og give dem plads til at udtrykke sig på mange forskellige måder. Vi skal kunne begrunde et fokus på de æstetiske læreprocesser.
Kreativiteten har været nedprioriteret alt for længe. Gid bogen vil blive brugt som et vigtigt arbejdsredskab, og at inspirationen vil være til glæde for børnene.