Anmeldelse
Aktive eventyr
Eventyr med rim og bevægelse
Festlige eventyr til førskole og indskoling. Mange gode forslag til arbejdet med sprog og begreber i tilknytning til eventyr.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvis børn er aktive før, under og efter læsningen af en historie, bliver deres oplevelse og udbytte større, deres sproglige kompetencer forbedres, og de forbinder det at lytte og læse med noget dejligt.
Fakta:
Titel: Aktive eventyr
Forfatter: Lotte Salling
Illustrator: Tom Kristensen
ISBN: 9788772818788
Pris: 313
Sider: 173
Forlag: Dafolo
Denne bog indeholder 30 eventyr. De fleste er gendigtninger af fortællinger af H.C. Andersen, brødrene Grimm og Svend Grundtvig. De er beregnet til oplæsning i børnehaver og indskolingen for børn mellem fem og ti år.
Der arbejdes med sprog og begreber både før, under og efter læsningen. Ukendte ord og begreber forklares, sjove rim indøves, og undertiden indgår bevægelse og fagter også under læsningen. Efter læsningen er der forslag til en lang række aktiviteter.
Et eksempel fra ”Prinsessen på ærten”: Fokusord før læsningen: ”Brud” og ”skuffet”. Rim: ”Hvis hun har en hud så blød, bli’r hun snart min brud så sød”. Efter læsningen er der forslag til flere fokusord og aktiviteter i tilknytning til eventyret.
Sproget i eventyrene er let tilgængeligt, illustrationerne er festlige og kan downloades, så de kan vises på et smartboard under oplæsningen.
Denne bog giver en rigtig fin håndsrækning til arbejdet med eventyr for de yngre aldersgrupper. Når eleverne bliver ældre, må vi håbe, at de også bliver præsenteret for blandt andet H.C. Andersens klassiske eventyr i den noget ældre sprogdragt, der jo også vil kræve en formidling.