Brobyggerspillet er foreningen
Brobyggernes samtalespil uden vindere og tabere, rigtige eller forkerte svar. Generalsekretær
for Brobyggerne Özlem Cekic har tidligere
udtalt, at hun er inspireret af Hal Kochs tanker om den demokratiske samtale.
Det er en almengyldig visdom, der gælder både i en skoleklasse og i
samfundet, at vi skal kunne værne om mindretallet, for hvis det bare er et
flertal, der bestemmer, er det flertalstyranni.
Annonce:
Spillet er
udviklet til brug i skolen fra 4. klasse og
op. Eleverne kan deles op i mindre grupper, så alle kommer til orde. Spillet
består af en terning og 108 spørgsmål fordelt på de seks kategorier Mig, Fællesskab,
Fordomme, Sandt eller falsk, Tillid – og den sidste kategori er ”Joker” med
spørgsmål til de virkeligt svære situationer, vi mennesker også indimellem er
i.
MIG-kategorien
er grøn. Det er her, vi finder håbet for forandringer og om identitet. Her skal
hver enkelt elev tage stilling til, hvem de er, og hvad der er vigtigt for dem.
FÆLLESSKAB-kategorien
er rød. Her er der hjerterum, og det er her, at det pædagogiske potentiale
ligger. Det er her, læreren sammen med eleverne kan vise vejen for, hvordan vi
kan være sammen om noget, der betyder noget.
FORDOMME-kategorien
er blå eller turkis, og er den farve, der står for stemninger, renhed og
troskab. Netop fordi vi alle har en dom på forhånd, er det vigtigt at kunne
svare ærligt på, hvad det styrer de meninger og holdninger, vi har, når vi
møder andre, uanset om det er positive eller negative fordomme, fordi det
handler om, at vi først lærer andre mennesker at kende, hvis vi ikke er for
fastlåste i det, vi tror, at vi ved om andre.
Annonce:
TILLID-kategorien
er lilla, og en blanding af røde og blå farvenuancer. Sådan er det også med
tilliden, hvor vi hele tiden skal balance mellem tro og tvivl, og lære at turde
vise hinanden, hvem vi er – i tillid til, at det vi siger og viser, vil blive
mødt med de bedste hensigter. Det er den eneste måde, hvorpå vi kan få en
frugtbar dialog.
SANDT-ELLER-FALSK-kategorien
er gul, en farve, der i den vestlige verden står for jalousi og falskhed, mens samme farve betyder sundhed, herlighed og
kraft i en asiatisk kultur. En hel perfekt farve til at illustrere, at hvad der
er sandt for den ene, kan være falsk for den anden, alt afhængig af konteksten.
Eleverne skal her finde ud af, hvad de mener, og begrunde hvorfor.
JOKER-kategorien
er sort, og det er den svære kategori, og derfor er farvesymbolikken, at det er
den mørke og sorgfulde kategori.
Spillet kan
spilles over længere tid i grupper eller som quiz-og-byt, hvor eleverne går
rundt mellem hinanden, og lige føler hinanden lidt på tænderne. Så måske er den
ene måde god til en slags opvarmning til selve gruppearbejdet. Måske skal der
tænkes lidt over, hvordan man sammensætter grupperne eller også er det måske
en pointe, at det kan gå både og skidt i et gruppearbejde om et sårbart emne. Som Özlem Cekic siger det, så gør det
ikke noget, hvis den gode stemning ikke er der hele tiden. Det handler om, at
læreren er bevidst om, at styrken i et demokrati ligger i, at der er
forskellige holdninger, og at alle har ret til at ytre sig.
Annonce:
Spillet hjælper os til at sætte ord på det, vi har til fælles, og det vi tænker forskelligt om.
Konkluderende kan man
sige, at spillet hjælper os til at sætte ord på det, vi har til fælles, og det
vi tænker forskelligt om. Spillet er udviklet til brug i Brobyggerugen til
elever fra 10 år, og den har eksisteret side 2018, hvor Brobyggerne har
samarbejdet med de københavnske grundskoler i en temauge bestående af dialog,
demokrati, frihedsrettigheder, fordomme og forskellighed. Erfaringerne viste,
at lærerne efterlyste kompetencer til gennemførelse af de svære samtaler,
hvilket foreningen har fulgt op at kurser til både lærere og elever.
Eleverne
uddannes og trænes i brobyggerspillets temaer, hvilket antyder, at man ikke
behøver at tage alle kategorier i spil fra begyndelsen. Man kan starte blidere
op med de grønne og de røde kort og så gemme de gule og de sorte til, alle har
lært at føre en konstruktiv dialog, for demokrati er noget, vi hele tiden øver
os på og udvikler. Det er sådan et demokrati fungerer.
Hermed er anbefalingen af spillet givet videre til alle grundskoler i hele
landet – og ikke kun dem i Københavns Kommune, om end de har øvet sig siden
2018. Der er flere måder at spille spillet på og der er mange flere måder at
være menneske på. Vi skal lære at forstå, at selv om vi ikke er ens, så kan
vi stadig være lige meget værd.