Anmeldelse
Cooperative learning 1
Selvtillid på engelsk
Eleverne vil garanteret elske øvelserne, der er lige til at bruge i begynderundervisningen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
”Cooperative learning” (CL) er med god grund blevet det store modeord inden for fremmedsprogsundervisningen. CL bygger på, at alle elever skal have lige adgang til at snakke fremmedsproget, så de bliver kvalificerede til at tale engelsk og får større selvværd og selvtillid.
Fakta:
Titel: Cooperative learning 1
Forfatter: Helle Kirstine Petersen
ISBN: 9788723046208
Pris: 854
Sider: 92
Forlag: Alinea
I Danmark er Helle Kirstine Petersen en af Danmarks fremmeste kendere af CL. Hun har delt sin viden om emnet med sine ivrige læsere i flere bøger om cooperative learning. Denne gang fokuserer hun på begynderundervisningen i engelsk fra 1.-3. klasse, men først gennemgår hun de fire Spil-principper. Disse principper lægger vægt på samtidig interaktion, positiv indbyrdes afhængighed, individuel ansvarlighed og lige deltagelse.
CL-undervisningen er bygget over fem strukturer, som supplerer hinanden. Der er blandt andet tale om, at eleverne skal finde en eller flere af de andre elever, som kan svare på deres spørgsmål. Det er også meningen, at eleverne skal have gang i flash cards, mix'n'match, quiz-quiz-trade og match mine. Forfatteren gennemgår variationsmulighederne inden for strukturerne, og derefter bruges denne viden til de fem hovedområder, der er valgt. Nemlig dyr, tøj, mad, hjemmet og skolen.
Bogen er også forsynet med ekstramateriale i form af ark, der kan kopieres, hvor der lægges vægt på de skriftlige aspekter af faget. Forfatteren har her valgt at fokusere på løbende diktat og stavning.
Materialet er indholdsmæssigt meget spændende, flot illustreret, og eleverne vil garanteret elske øvelserne, der er lige til at bruge i begynderundervisningen i engelsk.