Citat

Formand for PLC-forening: Lad os gå tilbage til at hedde skolebiblioteker

Offentliggjort Sidst opdateret

Hvis regeringens ambition om at nedsætte elevernes skærmtid i skolen skal indfris, bør hele tanken bag det pædagogiske læringscenter gentænkes.

Det skriver formand for Kommunernes Forening for Pædagogiske Læringscentre (KFPLC) Klaus Frederik Svensson i et debatindlæg i Altinget, hvor han også understreger, at foreningen længe har råbt op om digitaliseringens slagsider.

Det er på PLC, de fysiske bogsamlinger befinder sig, skriver formanden i debatindlægget.

"Men mange af de steder i landet, hvor der stadig er fysiske skolebiblioteker – pædagogiske læringscentre om man vil – er de så nedprioriterende, at det er mere held end forstand, at eleverne får lyst til at læse en fysisk bog", lyder det.

Klaus Frederik Svensson opfordrer desuden til, at man går tilbage til at kalde de pædagogiske læringscentre for skolebiblioteker:

"Der er brug for genkendelighed og for at skabe et rum, der kan give eleverne mere læseglæde og dermed en mere analog skolegang. Derfor er et sted at starte, at rummet med bøger igen må kaldes et skolebibliotek, og at folkene 'udenom' i stedet kan kaldes pædagogisk læringsteam".

Altinget.dk: "Pædagogiske Læringscentre: Ikke engang kulturministeren har lyst til at besøge os. Så hvorfor skulle børnene?"