9,6 millioner ser der ud til at skulle spares på undervisningsudvalgets område i Frederiksberg Kommune. Det fik forleden forældre og faglige organisationer til at demonstrere foran rådhuset. S.V.N.P. er specialskolen Skolen ved Nordens Plads.Foto: Villads Kirk Thomsen
Trods velfærdsmilliarder er mange byråd netop nu på jagt efter skolebesparelser
Endnu engang ligger der tykke sparekataloger foran politikerne, når næste års budgetter skal lægges. For almenskolen kan blive ramt af besparelser, selvom kommunerne formentlig samlet set vil bruge flere penge på velfærd i 2025, vurderer en professor.
Højere klasssekvotient. Sammenlægning af skoledistrikter. Højere
timetal til folkeskolelærerne. Og færre timer til børnehaveklasserne. Og sidst,
men ikke mindst, den velkendte grønthøster, der kører henover hele skoleområdet
og snitter en procentsats af de økonomiske rammer.
Annonce:
Det er højsæson for kreative idéer til besparelser og
effektiviseringer. Landets kommunalpolitikere er nemlig i gang med at lægge
budgettet for 2025 - og selv om regeringen forleden hjalp dem på vej med ekstra
milliarder til velfærd i finanslovsforslaget, ændrer det ikke på, at det i
mange kommuner er svært at få pengene til at række.
I mindst 18
af landets kommuner er politikerne blevet præsenteret for sparekataloger, som
indeholder besparelser på folkeskolen. Det viser en gennemgang af byrådenes
budgetmateriale, som fagbladet Folkeskolen har foretaget.
Det gælder eksempelvis i Mariagerfjord Kommune, hvor forvaltningen lægger op
til at fjerne 12,3 millioner kroner fra hele børneområdet. Føres besparelserne ud i livet, kan det bl.a. blive til mindre svømmeundervisning, færre kultur- og
læringstilbud såsom skolekoncerter og mindre efteruddannelse af lærerne.
Drastiske forslag, erkender formanden for udvalget for børn og familie, Leif
Skaarup (V).
Annonce:
“Vi har nu sendt budgetforslaget i høring og vil derefter forsøge at
få det hele mingeleret på plads. Det er urealistisk, at vi kan friholde
skoleområdet for besparelser, men jeg tænker, vi kan komme længere ned end det
niveau, der lægges op til i sparekataloget. Der er nogle elementer, der ikke er
politisk opbakning til. Men nu må vi se. Vi forhandler ikke i pressen,” siger
han.
Hans formandskollega på Frederiksberg, Ruben Kidde (R), vil også gerne undgå forhandlinger i pressen. Men som formand for undervisningsudvalget ærgrer det ham, at skolerne
igen må holde for, hvilket ikke mindst skyldes, at Frederiksberg Kommune rammes
hårdt af udligningssystemet.
Sparekataloger -omstridt barn har mange navne
Nogle kommuner kalder dem sparekataloger, andre omprioriteringsforslag - og der er endda kommuner, der taler om råderumsforslag. Fælles for dem er, at de som regel er udarbejdet af forvaltningen som oplæg til budgetforhandlingerne - og altså ikke er politisk behandlet på forhånd. Derfor er det ikke unormalt, at flere forslag er helt uspiselige for politikerne. Det er forskelligt, om man i kommunerne skal spare det millionbeløb, som katalogets forslag summer op til - eller om det blot er en mulighed, som politikerne kan gribe til, hvis politikerne vil prioritere nye initiativer, der skal finansieres.
“Forvaltningen har udarbejdet et sparekatalog, og vi er nu gået i gang
med at pille de værste tidsler ud. Af respekt for processen vil jeg ikke
fremhæve nogle her, men der er ingen tvivl om, at jeg gerne vil luge så meget
som muligt ud i besparelserne, for jeg så meget hellere, at vi investerede mere
i vores folkeskoler,” siger han.
Kan koste lærerjob på Frederiksberg
Annonce:
Blandt forslagene, der samlet beløber sig til 9,6 millioner kroner, er
en nedjustering af antallet af timer til eleverne. Børnehaveklasseeleverne har
hidtil fået 750 undervisningstimer, men vil fremover få de lovpligtige 600
timer. Det skal også væres slut med at give 1.-3. klasse 30 timer mere end
loven kræver. En besparelse, der i sig selv fører til nedlæggelse af ti
lærerstillinger.
Ruben Kidde ser dog frem til forhandlingerne med en vis forventning -
og den har han også noget at have i.
“Jeg håber, det går som sidste år, hvor vi relativt set sparede mindst
på skoleområdet,” siger han.
Flere timer per lærer i Slagelses store katalog
Annonce:
I Slagelse har forvaltningen udarbejdet et 143 sider langt
sparekatalog på bestilling af flertallet bag borgmester Knud Vincents (V).
Børne- og skoleudvalget står i kataloget for besparelser for 8,5 millioner kroner -
og her springer særligt ét forslag i øjnene.
“Lærernes undervisningstid øges fra gennemsnitlig 768
undervisningstimer pr. år til 780 undervisningstimer pr. år, svarende til 0,4
undervisningslektion pr. uge”.
Det kan man spare tre millioner kroner om året ved, oplyser
forvaltningen. Men den har tilsneladende ikke vendt forslaget med formanden for børn-
og ungeudvalget, Unnie Oldenburg (S).
“Det er en rigtig dårlig idé. Der er ikke langt til Sorø, hvor
undervisningstiden er lavere. Så selvfølgelig skal vi ikke ændre på det. Jeg
kan ikke forestille mig, at jeg har kolleger i byrådet, der synes, det er en
god idé, og jeg vil gerne sige helt klart, at Socialdemokratiet ikke kommer til
at være med i et budgetforlig, hvor det den besparelse indgår,” siger hun.
Annonce:
I det hele taget mener hun ikke, der bør spares på de 23 folkeskoler i
Slagelse Kommune.
“Skolerne har holdt virkelig hårdt for de seneste år. Jeg tror ikke,
de kan klare mere - og jeg tænker snarere, at skolerne skal have flere penge,
for specialområdet er ved at udhule almenområdet fuldstændigt. Jeg mener også,
det med den økonomi, vi har nu, er muligt at undgå besparelser på skolerne,”
siger Unnie Oldenburg.
S siger nej til sammenlægninger i Randers
Helt så optimistisk er hendes partifælle i Randers ikke. Her har
forvaltningen leveret et sparekatalog, der indeholder besparelser på skole- og
uddannelsesudvalgets område på 12,8 millioner kroner. Et af forslagene lyder på
at etablere såkaldte skolefællesskaber, der indeholder et antal skoler, som har
fælles overordnet ledelse, fælles skolebestyrelse og fælles økonomi. Fordelen
er, at man på den måde kan spare dyre oprettelser af små klasser, ligesom der
også kan spares på ledelse og skolebuskørsel.
“Det vil vi ikke være med til i Socialdemokratiet, og jeg fornemmer
også, at der heller ikke blandt andre partier er opbakning til det forslag,”
lyder det fra Lise-Lotte Leervad Larsen (S), der er formand for skole- og
uddannelsesudvalget i Randers.
Hun betegner sparekatalogets omfang som “meget voldsomt”, men ikke
overraskende, idet der mangler 140 millioner kroner i kommunens samlede økonomi
næste år, hvis ikke politikerne gør noget.
“Som udvalgsformand er jeg bekymret for, hvad det er for et niveau, vi
fremover tilbyder eleverne. Der bliver tale om store forringelser, og det
kalder på en politisk drøftelse af, hvor vi vil hen med vores folkeskole,”
siger Lise-Lotte Leervad Larsen.
Her er kommunerne med sparekataloger
Esbjerg: 3,3 millioner kroner på folkeskolerne
Faaborg-Midtfyn: 5,1 millioner kroner på opvækst- og læringsudvalgets område
Frederiksberg: 9,6 millioner kroner på undervisningsudvalgets område
Furesø: 6,8 millioner kroner. Dog planlægges det at investere 10 millioner kroner i inklusionsindsatsen.
Greve: 10,4 millioner kroner fra almenområdet, som planlægges investeret i specialområdet
Guldborgsund: 12 millioner kroner på skoleudvalgets område
Helsingør: 5,5 millioner kroner på folkeskolerne
Hillerød: 9,9 millioner kroner - svarende til 4,5 procent af børn-, familie- og ungeudvalgets område
Ishøj: 1,5 millioner kroner Lyngby-Taarbæk: 11,7 millioner kroner - svarende til 1,5 procent af skoleudvalgets område
Mariagerfjord: 12,3 millioner kroner
Middelfart: 0,4 millioner kroner
Randers: 12,8 millioner kroner, heraf 3,9 millioner på de almene folkeskoler Syddjurs: 0,6 millioner kroner
Slagelse: 8,2 millioner kroner
Tønder: 1,2 millioner kroner
Vejle: 2,2 millioner i såkaldt “rum til velfærdsprioritering”
Vesthimmerland: 2,5 millioner kr. i ’råderumsforslag’ – det meste hentes på allerede besluttet ændring i skolestrukturen
Professor i kommunaløkonomi Kurt Houlberg fra Vive - Det Nationale
Forksnings- og Analysecenter for Velfærd er ikke i tvivl om, at det generelle
billede af kommunernes udgifter til velfærd i 2025 vil være, at der bliver
brugt flere penge end i 2024.
Almenområdet presset
“Men når det er sagt, er mange kommuner stadig ganske udfordret, fordi
der bliver flere ældre og mange steder også flere børn samtidig med at flere
får brug for ydelser på det specialiserede område. Det gælder også i
folkeskolen, og det er derfor, man mange steder oplever, at budgettet for almenområdet
bliver presset. Pengene findes blandt andet der,” siger han.
Derfor kan det godt ende med, at 2025 bliver et år, hvor udgifterne pr. elev på det almene
område vil falde. De ekstra finansieringsmilliarder er en hjælp, men de hjælper
ikke alle steder.
“Nogle kommuner har i forvejen en stor kassebeholdning. Her er
udfordringen, at man ikke må bruge flere penge på service på grund af det samlede kommunale serviceloft. Andre kommuner måtte gerne bruge flere penge på velfærd, men har
ikke råd. De steder er man glade for de ekstra penge, for det betyder, at man
kan bruge flere penge på eksempelvis folkeskolerne. Her skal man så bare huske,
at pengene kun kommer i 2025. De er ikke permanente, så hvis man skruer op for
serviceniveauet, risikerer man at skulle skrue ned igen allerede om et år", siger Kurt Houlberg.