Anmeldelse
Mindset i praksis
Trivsel og lyst til læring i skole og ungdomsuddannelser
Opmærksomheden på vigtigheden af elevers og læreres tilgang til at lære sig nyt, til at lade sig optage af et fagligt indhold, til at overvinde vanskeligheder og kaste sig over skolearbejdet med lyst og energi er skærpet - interessant nok samtidig med at udtryk som læringsledelse og målstyring dominerer "læringsdiskursen".
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Med afsæt i psykologiprofessor Carol Dwecks forskning om mindset, den karakteristiske mentale tilstand, som bestemmer, hvordan vi som mennesker forstår og handler i forskellige situationer, formidler de to forfattere deres erfaringer med at implemetere mindsetteorien i skole og ungdomsuddannelser.
Fakta:
Titel: Mindset i praksis
Forfatter: Berit Johannsen, Maria Gregersen Bach
Pris: 275
Sider: 106
Forlag: Dafolo
Mindsetteorien opererer med to yderpoler i de mindset, hvormed vi - lærere, elever, mennesker - går til løsning af opgaver, og hvordan vi i det hele taget tackler udfordringer, her oversat til henholdsvis et overvejende udviklende mindset og et overvejende fastlåst mindset. Man får som lærer hjælp til at identificere tendenser til fastlåst mindset, som jo blandt andet forstærkes af den aktuelt dominerende præstationskultur, og man får ideer til, hvordan man kan arbejde med at fremme et udviklende mindset. Til det sidste hører indsigten i, at vi lærer ved at fejle.
Forfatterne fremhæver dialog om klassedemokrati og -klassefællesskab som et led i at udvikle en anerkendende klassekultur som forudsætning for, at eleverne tør fejle, og for at de kan erfare, at fejl kan være konstruktive afsæt for ny indsigt ..
Der er inspiration at hente til en undervisning, der giver plads til og understøtter elevernes selvbestemmelse, deres fri vilje og personlige initiativ, til at eleverne kan bringe deres viden og kunnen i spil, og til at de oplever et fællesskab med læreren og kammeraterne.
Under overskriften "Betydningen af at kunne 'se' og undre sig over egen praksis" sætter forfatterne fokus på lærerens eget mindset og mulighederne for at arbejde konstruktivt med at fremme et udviklende mindset. De peger på kollegaobservationer og teammøder, hvor mindset kontinuerligt er på dagsordenen. Lærerne kan støtte hinanden i at turde afprøve nye undervisningsformer og -tilgange. En række refleksionsspørgsmål til lærerne sætter fokus på deres opmærksomhed på, hvad de kan gøre for at udvikle et udviklende mindset hos eleverne.
God og inspirerende bog til lærerteamet. Til "Mindset i praksis" hører en hjemmeside med materialer, øvelser og videoer.