Anmeldelse

Følelser og pædagogik

Følelsernes betydning

Hvilken betydning har følelser i det pædagogiske arbejde? Hvor meget eller lidt får de lov til at fylde? Og hvordan håndteres de i en professionel hverdag? Det er bare nogle få af de få aspekter, forfatteren til dette værk kommer ind på.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Denne bog er resultatet af Peter Østergaard Andersens langvarige interesse for at beskrive pædagogik som et komplekst og sammensat forsknings- og praksisområde. Han er lektor i pædagogik ved Institut for Medier, Erkendelse og Formidling.

Fakta:

Titel: Følelser og pædagogik

Forfatter: Peter Østergaard Andersen

Pris: 325

Sider: 296

Forlag: Hans Reitzels Forlag

Ifølge ham er der tit og ofte tendens til at beskæftige sig med pædagogikken inden for afgrænsede og overskuelige emner, hvorfor følelser bliver skubbet til side. Følelser anses først og fremmest for noget, som skal være i balance, før der kan læres noget. Peter Østergaard Andersen lægger vægt på, at han ikke har noget imod nuværende praksis hos pædagoger, og han vil heller ikke komme frem med nye modeller i forhold til at forstå følelser. Det interessante for ham er, hvilken betydning det har, at de følelsesmæssige aspekter håndteres, som de gør i dag.

Følelser gør sig gældende overalt, hvor der er mennesker – det gælder også i en pædagogisk sammenhæng. Men følelsesmæssige tematikker anses langt hen ad vejen som noget, der er givet, i stedet for noget, som der kan reflekteres over og diskuteres. Der er ifølge forfatteren en tendens til at reducere den kompleksitet, der kendetegner de følelsesmæssige aspekter. Han eksemplificerer via alle mulige aspekter af livet, hvordan følelser spiller ind, og hvordan de håndteres.

Forfatteren favner bredt i forhold til begrebet følelser, og man kan godt mærke, at det er et felt, han har beskæftiget sig med i mange år. Der er alt fra diskussion af pædagogers opfattelse og håndtering af følelsesmæssige problematikker til inddragelse af diverse forskere og andre og indblik i forskellige følelsesteorier, en gennemgang af de såkaldte centrale følelser: angst, skyld og skam, medfølelse, glæde og lykke, vrede og kærlighed, historiske eksempler på følelsestematisering inden for pædagogikken og en masse andet, som der – desværre – ikke er plads til at uddybe her.  

Jeg har læst denne bog med stor interesse. Selvom det er lidt langt fra dagligdagen i en folkeskole, da det primært tager udgangspunkt i pædagogers arbejde med små børn, er der alligevel meget, som kan bruges. Alle har jo følelser, og alle kan i større eller mindre grad sætte sig i relation hertil. Alt i alt er der her et spændende værk om, hvilken betydning følelser har i en professionel kontekst, skrevet i et godt, oplysende og indlevende sprog.