Gyldendals idrætspsykologi
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I flere år har der manglet en tidssvarende bog om idrætspsykologi. Dette materiale kan ganske givet være svaret på denne mangel. Bogen kan bestemt anbefales til alle, der dagligt arbejder med idrætsområdet. Den kan bruges af idrætslærere og idrætsstuderende på lærerseminarierne og trænere i foreningerne.
Der åbnes op for området gennem idrætspsykologiens historie, og fokusset er på identitets- og motivationsbegreber. Bogen er bygget over fire dele: Del 1 er om toppræstationernes psykologi, del 2 handler om holdidrættens psykologi, del 3 tager udgangspunkt i arbejdet med kriser i idrætten, og del 4 er rettet mod idrætspsykologi for særlige grupper.
Især de afsnit, der behandler områderne målsætning, teamudvikling, coaching, kommunikation, flow, motivation og motion, er i høj grad skolerelevante og kan bestemt være med til at give idrætslæreren et godt udgangspunkt, når der skal planlægges, gennemføres og evalueres i undervisningen i idræt.
Mange af de idrætspsykologiske områder, man ofte leder efter mange forskellige steder, er her samlet i én bog, og det giver et fint overblik. Bogen kan også med et godt resultat bruges som opslagsbog, når idrætslæreren støder på idrætspsykologiske problemstillinger i den daglige undervisning.
Bogen indeholder også en god litteraturliste, der giver inspiration til læseren, som vil fordybe sig i området. Sidst i bogen er der et grundigt stikordsregister.
Kan anbefales til idrætslæreren, men også til alle, der har interesse i at forstå idrætten.