Hvordan hænger bevægelse og læring sammen
Alle forskere er ikke enige. Idræt og anden fysisk udfoldelse giver ikke automatisk bedre faglig læring
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det er ikke påvist, at børnene bliver klogere af leg og bevægelse, men fysiske aktiviteter gavner børnenes læring, det sker bare mere indirekte, siger Thomas Moser fra Learning Lab Denmark. Han har kortlagt international forskning på området bevægelse og læring.
»Det skyldes, at de fysiske aktiviteter skaber trivsel blandt børnene - og det giver gode betingelser for at lære«, siger han.
Thomas Moser understreger, at det er vigtigt, at børnenes idrætsundervisning foregår på den rigtige måde. Det skal ske med respekt for det enkelte barn - og der skal være plads til leg.
»Det er der ikke altid i traditionel idræt, så måske kunne man med fordel udvikle helt nye idrætsformer og undervisningsmetoder for børn«, foreslår han.
Det kan ikke bevises, at man bliver bedre til dansk og matematik, fordi man klarer sig godt i idræt, siger professor Per Fibæk Laursen fra Institut for Curriculumforskning ved Danmarks Pædagogiske Universitet. Til gengæld mener han, at faget idræt er så væsentligt i sig selv, at man ikke behøver finde på nye argumenter for at undervise i det.
»Vi har ikke brug for undskyldninger for at undervise i idræt. For det første er fysiske aktiviteter en vigtig del af det enkelte menneskes potentiale, og det skal udvikles. For det andet er kropslighed en del af vores kultur, og det er vigtigt, at alle mennesker deltager i det kulturfællesskab«, siger Per Fibæk Laursen og peger på, at det er skolens opgave at bidrage med de grundlæggende færdigheder.
Desværre taber skolen en gruppe børn på gulvet, og det skyldes ifølge Per Fibæk, at elever og lærere ikke får nogle klare signaler om, hvor vigtigt faget er. Politikerne bør sidestille idræt med dansk og matematik i lovgivningen.
»Hvis holdningerne til idrætsundervisningen skal ændres, skal skolerne stille større krav til idrætslærerne, helst skal de have idræt som linjefag, og så er der behov for mere efteruddannelse«, siger Per Fibæk.
Lektor i idrætsdidaktik på Københavns Universitet, Helle Rønholt, er enig i, at idræt er et vigtigt fag i sig selv.
»Man kan ikke gemme sig i idræt. Man er til stede med hele sin person. Det, læreren gør i idræt, kan få stor personlig betydning for børnene, for deres liv i og uden for skolen. Med andre ord sker der både en fysisk og psykisk læring, tingene kan ikke adskilles«.
De interviewede personer uddyber deres synspunkter på folkeskolen.dk
folkeskolen@dlf.org