Ekstra idræt er kommet for at blive
Et skoleår med fysiske aktiviteter hver dag er netop blevet evalueret. Til alles tilfredshed er det besluttet, at eleverne fortsat skal have ekstra idræt
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ekstra idræt er kommet for at blive, konkluderer lærere og elever som med en mund på Hornbæk Skole i Randers. I skoleåret 2004/2005 har skolens godt 500 elever haft idræt hver dag. Det har spændt de fysiske rammer til bristepunktet og krævet en ekstra indsats fra både lærere og pædagoger, som alle har bidraget, for at eleverne kunne røre sig dagligt.
Det begyndte med, at Randers Kommune opfordrede skolen til at være med i et sundhedsprojekt, der var inspireret af erfaringer fra Bunkeflo Skole i Sverige. I Bunkeflo har eleverne i en årrække haft bevægelse og idræt hver dag, og det har forbedret både deres kropsfærdigheder og koncentrationsevne.
Hornbæk Skole var med på ideen og satte alle sejl til, for at det kunne lade sig gøre. I praksis blev det tilrettelagt, så der var egentlig idrætsundervisning nogle dage, mens dansk- eller regnelæreren havde en time med bevægelse andre dage. Der var også en ugentlig dag med idræt i fritidsklubben. 4.-5.-klasserne havde desuden mulighed for svømning en del af året.
Da puslespillet var lagt, havde alle elever en eller anden form for fysisk aktivitet hver dag.
Det var ikke altid let, men det gik. Alle indskolingsbørnene - fra 1. til 3. klasse - havde idræt samtidig hver morgen.
Når der var sne udenfor, betød det, at 220 børn skulle have idræt i hallen på samme tid, fortæller idrætslærer Flemming Abildgaard.
»Derfor var det ikke muligt at undervise dem alle sammen på en gang. Vi løste det ved at oprette tre stationer rundt om i hallen, som børnene kunne rotere rundt imellem. Hvis den ene aktivitet var springgymnastik, var det den, vi underviste i. Resten var ren motion, men vi undgik en passiv kø. Vi syntes, det var bedre, at eleverne spillede bold, end at de stod og ventede«.
Nu er projektet blevet evalueret, og for ikke at miste pusten er det blevet besluttet at nøjes med tre dages idræt om ugen fremover. Det er stadig en stor forbedring i forhold til den ene dobbelttime, som er den almindelige standard rundt om på de fleste skoler.
»Jeg kan anbefale modellen til andre skoler. Dog er det vigtigt, at alle personalegrupper er med på det, hvis man går i gang, for det kræver en omfattende indsats på tværs af alle faggrænser«, siger Flemming Abildgaard.
Læs også et interview på folkeskolen.dk med pædagog Ellen Christiansen fra skolefritidsordningen på Hornbæk Skole