Anmeldelse
Det ny skoleliv
Det ny skoleliv
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I denne bog er der sat fokus på moderne skolebyggeri, og hvilke muligheder det åbner for aktivitet, pædagogik og udfoldelse. Forfatterne har fulgt to nybyggede skoler, Asgård Skole i Køge og Trekronerskolen i Roskilde, gennem flere år. Det er der blevet en spændende bog ud af.
Fakta:
Titel: Det ny skoleliv
Forfatter: Mogens Hansen, Søren Nagbøl
Pris: 249 kroner
Sider: 175 sider
Type: Bog
Forlag: Forlaget Klim
Her er en fin beskrivelse af skoleliv og pædagogiske forløb, observationer og interview med børn, lærere og skoleledere på skolerne. Disse informationer bliver underbygget med relevante fagteoretiske artikler.
Moderne skolebyggeri skal rumme et udviklingsperspektiv og afspejle det omgivende samfunds behov for forandring og fleksibilitet samt mulighederne for at sætte sine egne aftryk og spor. Der skal være optimale muligheder for intellektuel og kropslig udvikling. Vi lærer gennem kroppen.
Denne bog giver et kalejdoskopisk indblik i skolen som læringsmiljø og social arena, skolebyggeri og skoleomgivelser, og hvordan omgivelserne påvirker børn. Den kuperede skolegård inspirerer til løb, vand inspirerer til leg, og den fjerneste krog er et godt gemmested.
Bogen er gennemillustreret, der er plantegninger og mange fotos, der giver bogen liv og viser livsglæde og kropslige udfoldelser. Den er visionær og inspirerende i forhold til at tænke kroppen med ind i skolen og udvide undervisningsbegrebet.
Det er en god gave til skoleledere og skolebestyrelser, der kan finde gode ideer, når de skal være med til at anlægge ny skolegård eller foretage ombygninger på skolen.