Anmeldelse
Eksistentiel vejledning
Vejledning på den helt store klinge
Der er meget godt at sige om både filosofien, intentionerne og de praktiske øvelser i ”Eksistentiel vejledning”. Bogen giver i høj grad anledning til refleksion over, hvad (uddannelses)vejledningens væsen og inderste kerne er - og om det er det, vi leverer.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Bogens undertitel er "At skabe mening i skole, uddannelse og arbejdsliv". Den kunne med lige så stor ret have været "At skabe mening med livet" – for det er jo netop meget eksistentielle spørgsmål, som bogen – og metoden - beskæftiger sig med.
Fakta:
Titel: Eksistentiel vejledning
Forfatter: Inger-Lise Lund Petersen
Pris: 280
Sider: 220
Forlag: Dansk Psykologisk Forlag
Forfatter Inger-Lise Lund Petersen har noget på hjerte og noget på spil – det fornemmes klart, når hun med behørige henvisninger til empiri på området påpeger, hvor rådvilde og alene de unge mennesker kan føle sig med en verden af muligheder og et tvivlsomt kompas at navigere efter.
Bogen bygger på projektet "Effekten af et vejledningsforløb omhandlende mening i arbejdslivet og det personlige liv i forhold til den enkeltes karrierevalg og erhvervsmæssige løbebane", som forfatteren, der forsker i eksistentiel vejledning, har deltaget i.
Ifølge forfatteren må man – hvilket ikke som sådan er nyt – snarere spørge de unge om, hvem de er, og hvem de gerne vil være, end hvilken uddannelse eller job de drømmer om. Eksistentiel vejledning læner sig således fint op ad karrierelæringen og handler om at få øje på egne værdier – at "skabe et rum med plads til undren og refleksion", som det formuleres i bogens forord.
Bæredygtighed og mening i bred forstand er gennemgående temaer i den eksistentielle vejledning, og tilgangen stiller sig ifølge forfatteren til rådighed som en vej til et opgør med den instrumentelle vejledning og det præstationssamfund, vi i den pædagogiske og psykologiske verden taler meget om, men ikke gør så meget ved. Eksistentiel vejledning knytter sig til blandt andet Banduras teori om self-efficacy – troen på egen formåen, og hvordan denne styrkes (og hæmmes) i den virkelighed, de unge oplever. Den i udskolingen allestedsnærværende UPV får således også indirekte et skud for boven, når det pointeres, hvordan et snævert fokus på valg og manglende kompetencer i den grad ikke styrker elevernes tro på sig selv og deres ”agenthed” – evnen til at skabe mening og handlekraft.
Det kan virke voldsomt at sætte emner som døden, meningen med livet, værdier og FN's bæredygtighedsmål på dagsordenen i uddannelsesvejledningen, men det er ikke desto mindre emner, som det anbefales at tage fat på i den eksistentielle vejledning. Metodisk bliver man taget trygt ved hånden af Inger-Lise Lund Petersen med fyldige afsnit om både facilitering og en mængde af praktiske øvelser lige til at kopiere.
I det aktuelle vejledningslandskab er det svært at få øje på, hvordan der skal skaffes såvel tid som mulighed for disse dybt eksistentielle (gruppe)samtaler i grundskolevejledningens regi – men det skal ikke lægge hverken bogen eller forfatteren til last. Man kan håbe, at den vil blive læst og blive anledning til gode og selvransagende samtaler – måske endda eksistentielle samtaler - i vejlederkredse om, hvad det er, vi går og gør.