Anmeldelse

Det er gratis, men er det godt nok?

Man skal være opmærksom på om man kommer til at kvæle de helt små elevers skriveglæde med de forskningsbaserede skriveforløb  fra skriveudvikling.dk

Offentliggjort

Fakta

Skriveudvikling.dk

Forfatter:  Julie Sundahl Jakobsen og  Kristina Riisgaard

Gratis

Udgiver: Skriveudvikling.dk

To læsevejledere, Julie Sundahl Jakobsen og Kristina Riisgaard har lanceret skriveudvikling.dk. Det er en hjemmeside med stilladserede og differentierede skriveforløb til brug i børnehaveklassen, 1. - 3. klasse. Hjemmesiden rummer modeltekster, skriverammer og skabeloner, ordkort og plakater og feedback på forskellige niveauer. Man kan downloade materialet kvit og frit. Hjemmesiden er endvidere et bibliotek for viden om tidlig skrivning, relevant forskning og for projekter, litteratur, podcast, værktøjer og materialer.

Forfatterne har i deres forløb udvalgt emner som 'min familie', 'min skole', 'eventyr' og 'dyr' med afsæt i eksisterende grundbogsmaterialer og læringsportaler til dansk. De kan således nemt inddrages og styrke den sammenhængende og kreative skrivning i indskolingen. Forløbene er bygget op med udgangspunkt i den nyeste danske forskning (ATEL-projektet) om børns tidlige skriftsprogsudvikling.

Eleverne lærer i løbet af et forløb på 3-4 lektioner at anvende beskrivende teksttræk (fremstillingsformer), at skrive sætninger, der fremhæver ønske og argumenter og synspunkter. (sætningskonstruktion), at skabe sammenhæng i tekster på tværs af sætninger og markere sig som afsender (tekstfremstilling), at anvende udsagnsord, tillægsord og biord til at beskrive ønsker og vurderinger og argumenter og at fokusere på sprogets mindre enheder som bogstavlyd, bogstavforbindelser og stavemåder (stavning). Eksempelvis skal eleverne i et af skriveforløbene skrive og tegne argumenter for noget, de ønsker ændret på deres skole.

Der er tilknyttet en lærervejledning til anvendelsen af materialet. Den er nyttig i planlægningen og skaber overblik over undervisningen. Vejledningen er systematisk, og starter med før skrivning, under skrivning og efter skrivning. Det anbefales her, at læreren organiserer klassen i små stationer eller værksteder, så læreren kan hjælpe de elever, der har brug for det, imens resten af klassen arbejder med aktiviteter, hvor de er mere overskueligt og målrettet at arbejde med skrivning i indskolingen. Det anbefales ligeledes, at elevernes skriftlige produkter gemmes og organiseres i en skrive-portefolio. som kan tages frem til skole-, elever- og hjemsamtaler. Den rummer værdifuld dokumentation for elevernes skriveudvikling.

Skrivning er forskningsmæssigt underbelyst, mener Julie Sundahl Jakobsen og Kristina Riisgaard. Det er sikkert rigtigt, men jeg er i tvivl, om jeg kan anbefale hjemmesiden til de allermindste elever, men det kan være noget andet i 2. og 3. klasse, hvor der er større krav til det skrevne.

Jeg kan godt lide at lade eleverne i børnehaveklassen skrive selv på deres helt egen måde, når de begynder i skolen. Nogle elever kan skrive lidt, andre kan ikke. Det er meget tilfredsstillende for læreren og eleverne at være optaget af skriveprocessen, at skrive det talte og først senere lære at fokusere på sprogets mindre enheder som bogstavlyd, bogstavforbindelser og stavning.

Skriftsproget starter i talesproget og er en kode, som nogle børn knækker let, mens andre børn har vanskeligheder. Der skal være plads til at eksperimentere med at læse og skrive og spørgsmålet er om materialet giver plads til det? Skolen må aldrig blive for svær eller for kedelig.

Jeg kunne desuden godt tænke mig at hjemmesiden indeholdt en evaluering og en beskrivelse af elevers skriveglæde - og en fyldig litteraturliste.