Debat

Er SFO'erne en børnekennel eller demokratiets arnested?

Hvad får børn egentlig ud af at komme i skolefritidsordning?

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ni ud af ti børn i Danmark tilmeldes en skolefritidsordning (SFO), når de starter i børnehaveklasse. Det lader altså til at være et populært og attraktivt tilbud for danske børnefamilier, men hvad er egentlig formålet med ordningen?

En skolefritidsordning er en institution for børn i børnehaveklasse til og med 3. klasse, hvor børnene kan være og lege efter skole. Den er ledet af pædagoger og er en selvstændig institution udenfor skolens regi. En skolefritidsordning er altså et frirum uden læringsmål.

Skolefritidsordningen er et præstationsfrit område, og den er for mange børn et åndehul i hverdagen fra den læringsmålstyrede skole. Denne forskel kan selvsagt opleves som et skisma. Ikke mindst for forældrene, som naturligvis gerne vil forberede børnene til at få det fulde udbytte af skolegangen, og som bliver bekymrede, hvis William eller Alberte har siddet tre timer foran computeren, når de bliver hentet fem minutter i lukketid. Her kan det være fristende for forældre at spørge: Hvad får mit barn egentlig ud af at komme i skolefritidsordning?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Og det er netop temaet for denne ny podcast fra Velfærdsprofeten, hvor vi har besøg af lektor Lisbeth Madsen fra Københavns Professionshøjskole og fritidspædagog Iben Skovgaard fra Uglen, der er fritidsinstitutionen ved Tagensbo Skole i Københavns Kommunes nordligste bydel Bispebjerg.

I episoden kan du blandt andet blive klogere på, hvad der kendetegner et godt fritidstilbud, hvad fritidstilbuddene kan, og hvad der er fritidspædagogens kernefaglighed? Hvordan kan fritidsinstitutionerne fremme trivsel, dannelse og fællesskaber? Og er det noget særligt – eller kan det lige så godt foregå i alle slags fritidsaktiviteter eller i hjemmet?

Find episoden i din podcastafspiller eller via denne artikel: https://alumne.kp.dk/posts/hvad-far-born-egentlig-ud-af-at-komme-i-skolefritidsordning