Skolevalg

Flere vælger folkeskolen: Nedtur ser ud til at være vendt

For første gang i mange år har der de senere år været en lille stigning i andelen af elever, der starter i folkeskolen frem for på en fri- eller privatskole.

Offentliggjort

Er der en flugt fra folkeskolen? Ikke, hvis du spørger børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S). Og nu bakkes ministerens synspunt op af nye tal. Lidt i hvert fald.

Det kommer måske som en overraskelse for nogle. Men der er ikke nogen flugt fra folkeskolen

undervisningsminister Mattias Tesfaye

For siden skoleåret 2020/2021 er andelen af elever, der starter i børnehaveklasse på en  folkeskole, steget en smule, helt præcist 0,4 procentpoint.

Det viser nye tal fra Børne- og Undervisningsministeriet, som dækker elevtallene til og med sidste skoleår.

I et kort notat fra ministeriet peges også på, at der er færre, som skifter fra folkeskole til friskole undervejs i deres skoleforløb.

Ud af den årgang, der gik i 9. klasse i 2016/2017, tog 11,8 procent 9. skoleår på en fri grundskole, efter at de tidligere i deres skoleforløb havde været indskrevet på en folkeskole. For årgangen, som gik i 9. klasse i 2023/2024, var det 11 procent, der gik på en fri grundskole efter tidligere at have gået på en folkeskole.

Ministeriet peger i notatet også på, at andelen, der skifter den anden vej - fra en fri grundskole til en folkeskole - har været stigende i samme periode.

De nye tal glæder ikke overraskende undervisningsministeren. 

”Det kommer måske som en overraskelse for nogle. Men der er ikke nogen flugt fra folkeskolen. Der er tværtimod rigtig mange af os forældre, som er meget trygge ved at sende børnene på den lokale folkeskole”, siger Mattias Tesfaye i en pressemeddelelse.

”Det er jeg som undervisningsminister selvfølgelig glad for. Men det betyder ikke, at jeg er tilfreds. Folkeskolen skal blive endnu bedre. Vi har stadig udfordringer, som vi arbejder med. Med forårets nye folkeskolereform tog vi en række vigtige skridt”, lyder det videre fra undervisningsministeren.