Anmeldelse

Læsefidusen 0

Moderne "Læsefidus"

"Læsefidusen" er kommet i en ny udgave. Der er stadig fokus på forældresamarbejdet, og hvis man kender den gamle udgave, er det lige til at gå til.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er snart tolv år siden, det første "Læsefidus"-system blev udgivet af Annette L. Christiansen og Jette Løntoft på Dansklærerforeningens Forlag.

Fakta:

Titel: Læsefidusen 0

Forfatter: Maj-Britt Westi, Bente Østergaard Pedersen, Dorrit Bang

Forlag: Dansklærerforeningen

Nu er der udkommet et nyt system, der også inddrager forældrene i samarbejdet om barnets sproglige udvikling. Det nye læsesystem består af tre dele: Håndbog, Min læsebog og Min arbejdsbog. Der følger et stort bogstavkort med til ophæng i klassen.

"Læsefidus"-systemet kendetegnes ved den legende tilgang til sproglig opmærksomhed, når det gælder samtaler, fortællinger, skrivning og læsning, sådan som det anbefales i Fælles Mål for børnehaveklassen.

Erfaringen fra en omfattende forskningskortlægning i 2019 viser, at børn bedre husker et bogstav gennem et navn, en bogstavlyd, en fortælling, et bogstavrim, en sang, et billede eller en bevægelse, og når der er sammenhæng mellem det talte sprog og det skrevne. Resultatet er endvidere, at der bør være et stærkere fokus på børnenes talesproglige kompetencer i førskolealderen.

Læsesystemet er bygget op på grundlag af forskningskortlægningen, som peger på de tre væsentligste indsatser:

1. læringsstrategier, som går ud på at hjælpe eleverne med konkrete veje til, hvordan de lærer at forstå en tekst.

2. Understøttende redskaber, hvor "Læsefidusen" bruger grafiske rammer og visuel guidning og hukommelsesteknikker som huskevers og huskesange.

3. Fælles boglæsning har en god effekt i forhold til at understøtte ordforrådet især hos elever med svage sprogkompetencer og elever med risiko for at få læseproblemer.

Håndbogen er målrettet underviseren. Den indledes med et overblik over teorier om, hvorfor og hvordan man kan arbejde med sproget. I organiseringen af den daglige undervisning fremhæves vigtigheden af den daglige dosis læseaktivitet og regelmæssighed i arbejdet med bogstaverne for at automatisere bogstavkendskabet. Der anvises også muligheden for at tilrettelægge tre undervisningsforløb om ugen.

Der er inspiration til aktiviteter hele året, et sprogværksted, samarbejde og læring i fællesskab, lege, spil og evaluering. Der er også forældresider med inspiration til fælles skrivning i hjemmet.

Læsebogen består af seks kapitler med tekstuddrag fra "Vitello", "Aben Osvald", "Lille Virgil", "Pippi Langstrømpe" og to eventyr, nemlig "Ulven og de syv gedekid" og "Prinsessen på ærten", som er på Undervisningsministeriets kanonliste.

Læsebogen ser meget indbydende ud med tydelige bogstaver og flotte farvede illustrationer, der inviterer eleverne med ind i teksterne, så de ønsker at komme i gang med at læse i bogen. Omslaget på bogen er hårdt. Bogen kan muligvis genbruges et par år.

Elevens arbejdsbog er et skrivehæfte med øvelser i bogstavkendskab og indføring i vokaler og konsonanter. Håndskrivning er vigtigst. Øvelserne har også en gavnlig effekt på hukommelsen. Bogstaverne i arbejdsbogen er understøttet af modelbogstaver med prikker og startprik. Startprikken støtter eleven i at skelne og huske bogstavernes startsted, skriveretning og grundformer, og der er skrivehuse til støtte for bogstavernes form og højdeforhold. Nederst i arbejdsbogen er der vejledning til alle siderne i hæftet.

Arbejdsbogen er velgennemtænkt og pædagogisk sammensat. Den ser overskuelig ud, og hjælpetegningerne er tydelige. Opgaverne i arbejdsbogen understøtter de seks kapitler i læsebogen.

Hvis man har arbejdet med "Læsefidusen" tidligere, vil det være nemt at skifte det gamle system ud. Det nye system er meget mere informerende og er en stor hjælp i arbejdet med sprog, læsestrategier og tekstforståelse.