Anmeldelse
Et skridt ad gangen
Et skridt ad gangen
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Et skridt ad gangen" er et lille hæfte på 20 sider og en cd med seks temaer for børnehaveklasse, 1. klasse og 2. klasse. Det omhandler den nye adfærd, der forventes af eleverne, når de starter i skole.
Fakta:
Titel: Et skridt ad gangen
Forfatter: Kirsten Mørk Mølvang
ISBN: 9788776076801
Pris: 247,5 kroner
Type: Cd
Forlag: Special-pædagogisk Forlag
Temaerne for børnehaveklassen er: "At sidde på en stol", "Tale pænt til hinanden", "Fællesskab", "At være lille i den store skolegård" og "At passe sin sengetid". For 1. klasse er temaerne: "At møde til tiden", "At være sej og føle sig stor", "Kælenavne", "Læsning", "Renlighed" og "Trafik". For 2. klasse handler temaerne om: "At huske sit tøj og sko til idræt", "At pakke skoletaske", "At passe på ting", "Lektier" og "Om at låne bøger".
"Et skridt ad gangen" tjener som god inspiration til samtaler med klassen om de pågældende emner og er et opdragende forsøg på at bevidstgøre eleverne gennem spørgsmål. Materialet er meget overskueligt, og det kræver ikke meget tid at få et overblik over temaerne. Det er lige til at gå til.
Materialet ligger i en lille plastikmappe. Cd'en har 18 forskellige mapper, der hver især indeholder tre pdf-filer med læsetekster, arbejdsspørgsmål og forældrebrev til hvert trin. Alle tekster er korte og beregnet til oplæsning og diskussion i klassen eller på forældremøder.
Jeg bryder mig ikke om at få serveret alting. Jeg kan godt selv skrive mine breve til forældrene og tale med min klasse i de sammenhænge, problemerne opstår. Jeg vil ikke lade mig styre af andres gode ideer. Nogle gange virker den slags materiale, som om vi ikke kan finde ud af noget selv. Men forfatteren Kirsten Mørk Mølvang har fingeren på pulsen og ved godt, hvor vi kan gøre det bedre.