Debat
Sprogudvikling og hørelse
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Vor nye regering har på trods af mange advarsler besluttet at fastholde kravet om bestået sidste sprogtest i børnehaveklassen før optagelse i 1. klasse. Det gælder så p.t. for eleverne på 27 folkeskoler.
Underligt er det, at man i arbejdet forud for fastholdelsen af dette krav ikke har set sig om i verden for måske at finde metoder til styrkelse af små børns (børnehaveklasseelevers) sprogudvikling.
I cirka 60 år har jeg som underviser beskæftiget mig meget med dette område. Og nu bliver det måske en smule teknisk: Der er ingen tvivl om, at den sproglige stimulation, som man i sine første leveår modtager, har betydning for, hvordan (eller hvor let) man senere i livet kan lære nye sprog.
Et spørgsmål kunne være: Hvorfor?
Mange forskere både på universiteter og i »privat praksis« har søgt svar på det spørgsmål. En af mange var den nu afdøde franske hals-næse-øre-læge Alfred Tomatis, som fandt, at forskellige sprog »vægter« forskellige af sprogets frekvensområder forskelligt.
Stimulation af mange frekvensområder gennem opvæksten gør indlæring af sprog lettere. Tomatis og mange andre har vist, at man ved stimulation med musik kan lette indlæringen af sprog.
Hvorfor gør vi ikke brug af den viden? Når en gruppe elever i en børnehaveklasse dumper ved de første test af sprog, så brug dog musik til at træne deres auditive udvikling gennem det næste halve år. Nogle skal måske efter høreundersøgelser stimuleres med individuelle programmer - men det virker.