Anmeldelse
Kvalitetskriterier for ESD-skoler
En guide til at fremme kvaliteten af Uddannelse for Bæredygtig Udvikling
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Et af mange kvalitetskriterier, der opstilles i denne lille håndbog til befordring af en bæredygtig udvikling, er, at eleverne involveres i at sammenligne forskellige beslutningers kortsigtede og langsigtede virkninger. Mange har som grønne skoler gennem årene taget udfordringen op, og det foreslås nu at betegne den slags skoler med det internationale begreb: ESD-skole - Education for Sustainable Development.
Målet med listen over udvalgte kvalitetskriterier er at nå længere end til blot at arbejde med konkret natur- og miljøundervisning. Her skal meget mere til, og elevernes aktive deltagelse, involvering, tiltro til egen formåen, lighed og social retfærdighed bør således udgøre en stor del i skolens bestræbelser på at leve op til FN-tiåret for Uddannelse for Bæredygtig Udvikling.
Indholdet er et resultat af et mangeårigt, europæisk samarbejdsprojekt med fokus på netværk mellem skoler og andre institutioner. Kriterierne præsenteres i tre store indsatsområder: Undervisningens og læreprocessernes kvalitet, skolens organisation samt de eksterne relationer. Og i hver gruppe findes flere områder, hvor der ud over kort baggrund og forslag til kriterier gives eksempler fra skolens dagligdag og praksis.
Publikationen er primært tiltænkt skoler uden erfaringer med uddannelse for bæredygtig udvikling, og her indbyder den grafiske udformning desværre ikke just til, at man som nybegynder umiddelbart tager springet. Og selv om indholdet er klart struktureret, vil der med fordel kunne udformes en lokalt præget udgave, før den fremlægges som instrument for skolens forskellige parter. Materialet er frit tilgængeligt og kan derfor også anvendes i uddrag. ESD-skoler skal være med til at forøge læringsværdien af daglige, eksemplariske rutiner set i forhold til elevernes fremtidige engagement i bæredygtighed. Så tag bare fat på redskaberne i denne guide, der også kan hentes fra www.cvu-vest.dk