Elevindflydelse

Eleverne fra 4. til 8. klasse var inddraget, da Vestre Skoles idrætsfaciliteter for nylig blev bygget om. Bl.a. ønskede de en mellemgang, så man ikke går direkte fra gangen ind i omklædningen, og der er kommet form for afskærmning i det fælles baderum. Skolekoret optrådte ved indvielsen.

'Island-modellen' i Grindsted: Her føler eleverne sig lyttet til

Danmark ligger internationalt i bund, når det gælder elevernes følelse af - og lyst til - indflydelse på undervisningen. I en ny rapport fremhæves tre skoler, der har fundet en form, hvor eleverne får mere at skulle have sagt.

Offentliggjort Sidst opdateret

'Island-modellen' kalder de det på Vestre Skole i Grindsted. Opkaldt efter en studietur til Island sidste år, hvor skoleledelsen blev præsenteret for modellen.

Forud for hver otte uger lang projektundervisningsperiode bliver hver klasse inddelt i grupper. Her skriver eleverne de emner, de kunne tænke sig, ned på post-it-lapper, og bagefter skal hver gruppe blive enige om to emner, som bliver skrevet op på en fælles tavle i klassen. Så er der afstemning, og til slut stemmer eleverne en ekstra gang, hvor de kun kan vælge mellem de to emner, som har fået flest stemmer. 

Det emne, der får flest stemmer, danner rammen om de kommende 8 ugers undervisning.

"Medbestemmelsen har gjort undervisningen sjovere. Og hvis jeg taler for mig selv, så er jeg blevet meget mere motiveret til at blive ved med at kæmpe. Og hvis det er en svær opgave, så bare blive ved og ved og ved. Fordi du selv har bestemt det", siger Freja, der går i 9. klasse og har haft de fleste af sine skoleår før Island-modellen, i en ny rapport om elevers medbestemmelse. 

"Det er ikke bare noget, du laver, fordi lærerne har bestemt det. Det er noget du laver, fordi du selv synes, det egentlig er ret fedt. Og så det okay det er hårdt, men du kæmper dig igennem det”, forklarer Freja i rapporten.

Det er Børnerådet, Unicef Danmark og Danske Skoleelever, der står bag den nye rapport. De blev inspireret af, at Danmark lå meget lavt i den seneste internationale ICCS-rapport om demokratiforståelse, både når det gjaldt elevernes oplevede medindflydelse på undervisningen og deres lyst til at få indflydelse.

Ifølge den nye undersøgelse oplever tre ud af fem elever, at de sjældent eller aldrig er med til at bestemme, hvad de arbejder med i undervisningen. Under 10 procent oplever, at  undervisningen ofte tilpasses deres interesser. 

Og over halvdelen af eleverne ønsker sig mere medbestemmelse i undervisningen.

"Resultaterne understreger behovet for en folkeskole, hvor elevernes stemme vægtes, og deres rettigheder respekteres", siger forperson for Børnerådet Bente Boserup. 

"Det er helt enkelt: Hvis vi vil have elever, der trives og er motiverede, skal vi give dem medbestemmelse i skolen. Elevernes stemme er nøglen til en folkeskole, der både løfter og engagerer".

Rapporten bringer tre eksempler på skoler, der arbejder med at give eleverne indflydelse på undervisningen. De to Unicef-rettighedsskoler Langebjergskolen i Fredensborg og Strandgårdskolen i Ishøj. Og så altså Vestre Skole i Grindsted i Billund Kommune.

Lærer i 8. klasse Trine Agerbak fortæller, at der naturligvis er mange elever, der kommer til at arbejde med et emne, de ikke har valgt. Men hun oplever ikke, at det giver surmuleri:

“Jeg synes, der er blevet skabt en konsensusfølelse af, at emnet er noget, vi har besluttet i fællesskab, fordi de alle har været med i processen. Vi hører ikke så meget, at “det har vi ikke været med til at bestemme”, eller ”det må vi ikke”, fordi der er så mange flere beslutninger, de er med til at præge”, forklarer Trine Agerbak.