Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Sidst sluttede jeg med at skrive, at jeg løbende vil fortælle lidt om 5ys rejse ”Around the world”.
Verden rundt sammen med 5y (1. del): https://www.folkeskolen.dk/567466/verden-rundt-sammen-med-5y
Da vi ikke selv har mulighed for at tage af sted, ud i verden, i virkeligheden, har hver elev i klassen sendt en tegning af sig selv med et påklistret foto/ansigtsportræt, a la en påklædningsdukke, kaldet fx ”Flat-Hanne”.
Nu har alle 23 flat-figurer været på rejse i 6 måneder. Heldigvis har folk rundt omkring i verden, været med på idéen. Vi har modtaget postkort, postkort hvorpå flat-figureren optræder, breve med print af flat-figuren og mails. Kun to flat-figurer er sendt med hilsen retur til skolen, så dem har vi sendt ud i verden, igen.
På de 6 måneder har ”flat-5y” været både på den nordlige- og sydlige halvkugle.
”Flat-5y” har været på besøg i fire verdensdele (Europa, Nordamerika, Sydamerika og Asien) og besøgt tolv lande, nogle lande flere gange og i forskellige byer.
”Flat-5y” har indtil nu besøgt:
Danmark, Silkeborg – bådtur med Hjejlen, Kokkedal og Bornholm
Norge, Drøbak og Hemsedalen
Spanien, Torello Catalunya
Frankrig, Domaine du Chatelard Dirac
England, flere gange. Cambrigh, Ledbury, Malvern og Worchester Universitet
Serbien
Brasilien
Canada, to gange. Cachrane Alberta og Vancouver
USA, to gange. Whitefish Montana og Ohio
Libanon, Røde Kors i Beirut
Singapore
Qatar, Doha
De mange hilsner fra hele verden sætter vi op på vores Danmarks- og Verdenskort i klassen. Kuverter med flotte frimærker hænger vi også op.
Eleverne arbejder undervejs med følgende spørgsmål, i de lande klassen har besøgt:
1) Hvor i verden ligger landet?
2) I hvilken verdensdel ligger landet?
3) Hvilket klimabælte ligger landet i?
4) Hvilket plantebælte ligger landet i?
5) Hvilken by er hovedstad og hvor i landet ligger den?
6) Hvilket sprog taler befolkningen?
7) Hvordan ser landet ud (fx bjerge, flade marker, ørken …)?
8) Hvad arbejder befolkning mest med (fx knowhow, landbrug, industri, turisme …)?
9) Har landet nogle grundstoffer i undergrunden (fx kul, olie, kridt …)?
10) Hvilke specielle dyr lever i landet og hvordan lever de?
11) Har landet et kendt vartegn (fx et bygningsværk, et monument, en statue)?
12) Hvordan fungerer skole og uddannelse?
13) Kendte mennesker fra landet?
14) Find selv på flere oplysninger om landet?
Klassen bruger atlas, internettet og bøger fra skolens mediatek.
Eleverne arbejder i grupper, og fremlægger deres informationer for resten af klassen.
Vedhæftede fotos viser:
Vores Danmarks- og Verdenskort i klassen
Udsnit af den post vi har modtaget