Lærer til lærer

To tegninger - To udtryk - Synlig læring.

Undervisning kan være en lang og sej proces eller let og hurtig. Her er et af de lette og hurtige og med meget synligt resultat.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

4. årgang skal til nogle opgaver til håndværk og design tegne ansigter og mennesker. Det har rigtig mange af eleverne mere end svært ved. Jeg beslutter derfor at tage emnet op i naturteknologi timerne.

Første tegning.

Den første opgave er, at eleverne skal tegne et ansigt så pænt, som de kan og bare, som de plejer. Ansigtet skal fylde et A3 karduspapir. Der bliver ro og alle tegner og farvelægger med lidt undren – hvad har det med naturteknologi at gøre?

Anden tegning.

Jeg har fundet oplæg om, hvordan man tegner et ansigt på nettet og viser det på whiteboard. Eleverne undrer sig over, at øjnene sidder midt i ansigtet. Vi ser på deres første tegninger og griner lidt sammen.

Alle får igen et stykke A3 karduspapir. Nu skal der tegnes i ”kor”. Alle skal følges ad. Det er for nogle i sig selv en svær øvelse. Men det går.

Med lineal og lommeregner får vi lavet hjælpelinjer. Øje, næse og mund kommer frem. Kan det være rigtigt at ørene skal være så store? Hvor sidder håret?

Udstilling

Jeg hængte billederne op, så det første og andet billede er ved siden af hinanden. Eleverne er selv fuldstændig forundrede over, hvor meget dygtigere de er blevet.

Undskyld billederne vender på hovedet. Jeg ved ikke hvorfor.