Billedkunstlærer: Et luksusforløb om arkitektur

København er arkitekturhovedstad i år, og rundt omkring på skolerne griber billedkunst- og håndværk og designlærere chancen til at arbejde med arkitektur. På Utterslev Skole var billedkunstvalgholdet på tredages workshop med temaet Den Levende By.

Offentliggjort Sidst opdateret
Det var en stor fordel, at der var så mange materialer at vælge imellem for eleverne.

”Lav en holder til et æg”. Hver gruppe får et hårdkogt æg og en pakke specifikke materialer at bygge af. De 13 elever fra valgholdet på Utterslev Skole i København er på tre dages workshop via Åben Skole på Billedskolen i Tvillingehallerne på Vesterbro.

Workshoppen handler om arkitektur og overskriften er Den Levende By. Deres billedkunstlærer Jane Pejtersen er med dem hele vejen, sammen med de to lærere fra Billedkunstskolen.

”Det er utroligt dejligt, at man kan lave noget, hvor man er flere lærere til stede. Både fordi man kan fordybe sig med grupperne, og fordi man selv som lærer kan sparre med de andre og spørge ind til deres tanker med projekterne. Det er det, jeg som billedkunstlærer vil kalde et værdifuldt luksusforløb”, fortæller hun.

Billedkunstlærer Jane Pejtersen har booket workshoppen allerede sidste år, for man skal være hurtig, hvis man skal med på de gratis forløb gennem Åben skole. Må så er det til gengæld også virkelig fedt, fortæller hun.

”Det er en kæmpe fordel, at de har så mange materialer. Det var det rene tag -selv-bord for eleverne. På mange skoler er det begrænset, hvad man har, og det ville tage lang tid, hvis jeg skulle samle alt det ind, vi brugte til det her forløb".

"De havde fx mosaikstykker, mange forskellige former for træ, udskårne plader og forskellige slags papir. Det var det rene tag-selv-bord for eleverne”.

Workshoppen varede fra 9 til 13 hver af de tre dage, og den oplevelse af fordybelse og ro var virkelig også noget, der var fedt for eleverne at opleve i forhold til de normale to lektioner ad gangen.

Forberedt med rare og ikke-rare byrum

Jane Pejtersen har taget Jan Gehls 12 kvalitetskriterier for godt byrum til sig efter workshoppen.

Hovedopgaven gik ud på at bygge et udendørs byrum, som skulle være hyggeligt og sjovt at opholde sig i, og som kunne benyttes af både børn og voksne.

Hver elev fik taget et helfigurfoto, der bliver skaleret ned og printet, så de kunne bygge byrum ud fra deres egen størrelse. Derefter så de på inspirationsfotos af forskellige opholdssteder i byens rum.

”Ugen inden havde jeg sendt eleverne ud for at tage fotos i Nordvest af rare og ikke-rare steder at opholde, som vi så bagefter havde talte om”, fortæller Jane Pejtersen.

På workshoppen blev de delt i to grupper, så skulle de lave en skitse og herefter fik de en masse materialer. Der blev diskuteret og indgået kompromiser, imens eleverne fik sparring fra underviserne. Det blev til fire interessante byrum med blandt legeplads, snackbar, springvand, bænke og et hoppebassin.

”Eleverne var ret så tilfredse, selv om der undervejs skulle fravælges ideer blandt andet på grund af pladsmangel på pladen”, fortæller hun.

Åbnede deres øjne for et godt byrum

Hjemme på skolen evaluerede Jane Pejtersen byrummene med eleverne ved hjælp af arkitekt, Jan Gehls ’12 kvalitetskriterier for byrum’. Eleverne skulle i deres digitale logbog sætte ord på, hvilke af kriterierne de indfriede, og hvilke de ikke indviede, og hvad de kunne have gjort bedre, hvis de havde haft denne viden og mere tid.

”Arkitektur kan godt virke lidt flyvsk og stort at arbejde med, men det behøver det ikke at være. Nu har jeg en klar ide om, hvordan jeg kan gøre og hvad jeg har brug for af materialer og inspiration næste gang", siger hun.

Kvalitetskriterierne var også noget af det, Jane Pejtersen selv tog med, for hun kendte ikke til kriterierne på forhånd, men de fungerede godt i forhold til, at eleverne gerne skal eksperimentere og evaluere deres valg og fravalg. Hun kunne godt forestille sig at arbejde med arkitektur igen.

"Workshoppen åbnede elevernes øjne for hvad der kendetegner et godt byrum med plads til leg, afslapning, og sikre -og behagelige omgivelser. Og værkerne gemmer vi selvfølgelig, og de bliver en del af elevernes udstilling til eksamen til næste år”, fortæller Jane Pejtersen.

Se elevernes færdige resultater her (scroll på pilene):