Anmeldelse

Dialogbaseret undervisning

Uundværlig og fornyende

Skarp, interessant og yderst spændende bog om kunstmuseet som læringsrum. Går helt tæt på praksis igennem syv forløb på syv forskellige danske kunstmuseer.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"Dialogbaseret undervisning" er super spændende og meget aktuel. Bogen stiller skarpt på varierede undervisningsformer og aktiv elevdeltagelse. Syv undervisningseksempler, fire fra grundskolen og tre fra ungdomsuddannelserne, viser, hvordan det er muligt at lave undervisningsdesign inden for en ramme på tre timer. Undervisning, som inddrager eleverne gennem direkte møder med kunstværker, genstande og bygninger, gennem tematiske samtaler og gennem praktisk–æstetiske opgaver.

Fakta:

Titel: Dialogbaseret undervisning

Forfatter: Olga Dysthe, Nana Bernhardt, Line Esbjørn

ISBN: 9788791663109

Pris: 198

Sider: 256

Forlag: Unge Pædagoger

Det overordnede formål med bogen er at fremme god undervisningspraksis. Dette gøres ikke ved at fremstille idealiserede eksempler, men ved at vise og diskutere både stærke og svage sider igennem undersøgte cases, hvor elever modtager undervisning på museer.

Den overordnede problemstilling i de syv cases er hele vejen igennem: Hvordan kan kunstmuseerne engagere børn og unge og fungere som særlige læringsrum, der fremmer medborgerskab?

Det, der er så uhyre interessant i denne her bog, er, at der stilles skarpt på at skabe rammer i undervisningen på kunstmuseerne for dialogisk interaktion, og hvordan man udnytter flerstemmighedens potentiale. Spændende og vedkommende kommer bogen også bredt rundt om begrebet dialog. Begrebet bringes i spil meget interessant i forhold til dialogbaseret undervisning. Læseren vil automatisk komme i en reflekterende position i forhold til egen praksis.

I de sidste to kapitler bringes bogens centrale temaer op i et fornyet lys. Især sidste kapitel, "Anbefalinger – når du underviser dialogbaseret", er meget brugbart og inspirerende. Helt konkret gives der råd og vejledning om forløbsdesignet, gennemførelse, dialogiske greb, evaluering, egenevaluering med mere.

En uundværlig og fornyende bog for alle, der arbejder med børn og unge inden for formidling. Eksemplerne i bogen er hentet fra kunstmuseernes verden, men undervisningsformen kan overføres til skolernes egne læringsrum – i alle fag og på alle klassetrin.

Bogen er ren visuelt og opsætningsmæssigt udformet meget delikat og propert, og den kan på det varmeste anbefales. Bogen er meget velskrevet og vidner i høj grad om grundig research og med baggrund i en velassorteret og fagrelevant litteraturliste.