Anmeldelse:

Tegneserieforløb er nu også for lærere som ikke kan tegne

At arbejde med tegneserier øger læseglæden. Nu kan du komme i gang med det, uden selv at skulle sætte dig alt for dybt ind i stoffet. Onlineforløbet til mellemtrinnet, et alderstrin hvor læseglæden i særdeleshed er i fare for at dale, er inspirerende og nemt at gå til.

Offentliggjort Sidst opdateret

Fakta:

Tegneserieskolen

Skaber: Palle Schmidt

Priser fra 1495 kroner for onlinekursus med adgang for hele klassen.

Udgiver:  Tegneserieskolen

Tegneserieskolen er et onlineforløb til mellemtrinnet, hvor eleverne lærer at lave deres egne tegneserier. Forløbet er et godt tilbud til skoler, som gerne vil introducere deres elever for tegneseriegenren i for eksempel dansk eller billedkunst, men ikke nødvendigvis har mulighed for at få en ekstern underviser ud. Det er udviklet af tegneserieforfatter og tegner Palle Schmidt.

Man skal, som lærer ikke være nervøs over at kaste sig ud i projektet, selvom ens viden om tegneserier og tegning er begrænset. I de korte videoer, som hver del i forløbet starter med, formidler Palle Schmidt opgavernes indhold underholdende og i øjenhøjde med eleverne. Igennem dem får man drypvist det at vide om tegneserier, som man har behov for, for at kunne lave næste fase. Delene i forløbet er lagt i samme rækkefølge, som jeg selv ville introducere de forskellige elementer i at lave tegneserier til en flok elever. Det er nemlig godt at have styr på historien og personerne, og dernæst opbygningen på siden, inden man går rigtigt i gang med at tegne tegneserien.

Forløbet består af fem dele, hvori eleverne introduceres for hvordan de henholdsvis skaber en historie, lærer hovedpersonerne at kende, laver layout og skitser til historien i tegneserieformat og rentegner og farvelægger den færdige tegneserie. Hver del er tiltænkt at vare et sted mellem et modul og en hel skoledag per del, afhængigt af hvor meget i dybden, man går.

Det danskfaglige skinner tydeligt igennem især i modulets to første dele, hvor resten af forløbet nok primært er relevant i billedkunstfaget. På hjemmesiden lægges der op til at arbejde tværfagligt i de to fag, og det er en oplagt løsning, hvis man har muligheden. Hvis man ikke har, vil man med ro i sindet kunne køre forløbet i dansk alene.

Slutproduktet fra forløbet er, at hver elev har lavet 1-3 siders tegneserie, enten alene eller i samarbejde med andre. Det er et godt og realistisk mål, for det tager lang tid at lave tegneserier. Det giver derfor god mening at lave en kort historie, som man med sikkerhed kan nå i mål med, end en lang tegneserie, man ender med ikke at kunne fuldføre. 

Men hvad gør man som lærer med alle perfektionisterne i klassen, for slet ikke at tale om dem der ikke kan tegne? Det har Palle Schmidt et bud på: Han giver tips til, hvordan man undgår sin egen perfektionisme, til hvordan professionelle tegneserieskabere opnår de lækre resultater, som man ser i bøgerne og hvad man gør, hvis man laver fejl mens man tegner. På samme måde adresserer han også de elever, der ikke mener at de kan tegne og foreslår enkle løsninger på, hvordan de kan nå succesfuldt i mål alligevel. Det er meget sympatisk at den skræk allerede håndteres fra start.

Forløbet starter ud med, at eleverne skal få idéer til deres historie og derefter vælge personer, steder, ting og handlinger, der skal være med. Det er meget bredt lagt op, og jeg kunne frygte, at uden at have Palle Schmidt eller en kyndig lærer til stede kan man nemt ende i en situation med nogle elever der har lavet alt for store, episke fortællinger der på ingen måde kan fortælles på få sider. Samtidig har man måske i samme lokale elever, der er totalt blanke på, hvad deres historie skal indeholde. Det vil blive en ret krævende situation for læreren at kunne nå rundt og hjælpe alle til en kort, overskuelig historie der kan fortælles på det korte sideantal. Læreren skal kvalificere forløbet, så det fungerer i klassen.

I lærervejledningen fortælles generelt om hvad der er godt at huske til den aktuelle del af forløbet og dernæst oplistes hvad læreren skal huske at gøre. Det er dejligt overskueligt og kortfattet, så man efter at have læst det igennem  kan lægge lærervejledningen i skuffen og blot tage den frem og orientere sig i den lige inden undervisningen. Det er positivt at der også er indtænkt ekstraopgaver til de hurtige elever.

Der er tilknyttet hjælpeark til opgaverne og de svinger en del i kvalitet. Nogle er virkelig gode og hjælpearket til 'personligheden' er intet mindre end genialt. Mindre begejstret er jeg over hjælpearkene til at tegne personerne. De er meget klassisk og voksent tegnet, for ikke at sige en smule stereotypt. Men det er petitesser i et velorganiseret forløb, og hvis man får billedkunstlæreren indover (eller selv er billedkunstlærer), kan man nemt løse dette.

Se mere om materialet her