Tegneserieforløb er nu også for lærere som ikke kan tegne
At arbejde med tegneserier øger læseglæden. Nu kan du komme i gang med det, uden selv at skulle sætte dig alt for dybt ind i stoffet. Onlineforløbet til mellemtrinnet, et alderstrin hvor læseglæden i særdeleshed er i fare for at dale, er inspirerende og nemt at gå til.
ChristineReinwald MansoorUnderviser, anmelder og tegneserieskaber
Priser fra 1495 kroner for onlinekursus med adgang for hele klassen.
Udgiver: Tegneserieskolen
Tegneserieskolen er et onlineforløb til mellemtrinnet,
hvor eleverne lærer at lave deres egne tegneserier. Forløbet er et
godt tilbud til skoler, som gerne vil introducere deres elever for
tegneseriegenren i for eksempel dansk eller billedkunst, men ikke nødvendigvis har
mulighed for at få en ekstern underviser ud. Det er udviklet af
tegneserieforfatter og tegner Palle Schmidt.
Annonce:
Man skal, som lærer ikke være nervøs over at kaste sig ud i
projektet, selvom ens viden om tegneserier og tegning er begrænset.
I de korte videoer, som hver del i forløbet starter med, formidler Palle
Schmidt opgavernes indhold underholdende og i øjenhøjde med eleverne. Igennem
dem får man drypvist det at vide om tegneserier, som man har behov for, for at
kunne lave næste fase. Delene i forløbet er lagt i samme rækkefølge, som jeg selv
ville introducere de forskellige elementer i at lave tegneserier til en flok
elever. Det er nemlig godt at have styr på historien og personerne, og dernæst
opbygningen på siden, inden man går rigtigt i gang med at tegne tegneserien.
Forløbet består af fem dele, hvori eleverne introduceres for
hvordan de henholdsvis skaber en historie, lærer hovedpersonerne at kende, laver
layout og skitser til historien i tegneserieformat og rentegner og
farvelægger den færdige tegneserie. Hver del er tiltænkt at vare et sted mellem
et modul og en hel skoledag per del, afhængigt af hvor meget i dybden, man går.
Det danskfaglige skinner tydeligt igennem især i modulets to første dele, hvor
resten af forløbet nok primært er relevant i billedkunstfaget. På hjemmesiden
lægges der op til at arbejde tværfagligt i de to fag, og det er en oplagt
løsning, hvis man har muligheden. Hvis man ikke har, vil man med ro i
sindet kunne køre forløbet i dansk alene.
Slutproduktet fra forløbet er, at hver elev har lavet 1-3
siders tegneserie, enten alene eller i samarbejde med andre. Det er et godt og
realistisk mål, for det tager lang tid at lave tegneserier. Det giver derfor
god mening at lave en kort historie, som man med sikkerhed kan nå i mål med,
end en lang tegneserie, man ender med ikke at kunne fuldføre.
Men hvad gør man som lærer med alle perfektionisterne i
klassen, for slet ikke at tale om dem der ikke kan tegne? Det har Palle Schmidt et bud på: Han giver tips til, hvordan man undgår sin egen
perfektionisme, til hvordan professionelle tegneserieskabere opnår de lækre
resultater, som man ser i bøgerne og hvad man gør, hvis man laver fejl mens
man tegner. På samme måde adresserer han også de elever, der ikke mener at de
kan tegne og foreslår enkle løsninger på, hvordan de kan nå succesfuldt i
mål alligevel. Det er meget sympatisk at den skræk allerede håndteres fra
start.
Forløbet starter ud med, at eleverne skal få idéer til deres
historie og derefter vælge personer, steder, ting og
handlinger, der skal være med. Det er meget bredt lagt op, og jeg kunne frygte,
at uden at have Palle Schmidt eller en kyndig lærer til stede kan man nemt ende i en situation med nogle elever der har lavet alt
for store, episke fortællinger der på ingen måde kan fortælles på få sider. Samtidig har man måske i samme lokale elever, der er totalt blanke på, hvad deres historie skal indeholde. Det vil blive en
ret krævende situation for læreren at kunne nå rundt og hjælpe alle til en
kort, overskuelig historie der kan fortælles på det korte sideantal. Læreren skal kvalificere forløbet, så det fungerer i klassen.
I lærervejledningen fortælles generelt om hvad der er godt
at huske til den aktuelle del af forløbet og dernæst oplistes hvad læreren skal huske at gøre.
Det er dejligt overskueligt og kortfattet, så man efter
at have læst det igennem kan lægge lærervejledningen i skuffen og
blot tage den frem og orientere sig i den lige inden undervisningen. Det er positivt at der også
er indtænkt ekstraopgaver til de hurtige elever.
Der er tilknyttet hjælpeark til opgaverne og de svinger en del i kvalitet. Nogle er virkelig gode og hjælpearket til 'personligheden' er intet mindre end genialt. Mindre begejstret er jeg over hjælpearkene til at tegne
personerne. De er meget klassisk og voksent tegnet, for ikke at sige en smule
stereotypt. Men det er petitesser i et velorganiseret forløb, og hvis man får
billedkunstlæreren indover (eller selv er billedkunstlærer), kan man nemt løse
dette.