Skoleleder René Nielsen modtager på vegne af Nymarkskolen prisen som vinder af VIA's idræts- og bevægelsespædagogiske pris 2022.
Foto: Pressefoto
Slagelse-skole vinder pris: Fem ugentlige idrætstimer og systematik i bevægelsesarbejdet
Det tager tid! Sådan lyder skoleleders råd til skoler, der gerne vil have mere bevægelse ind i skolehverdagen. Det er nemlig en didaktisk forandring, der skal til.
Det går den forkerte vej med bevægelse i folkeskolen. For
nylig viste en undersøgelse fra Dansk Skoleidræt, at kun 48 procent af skolerne
vurderer, at de lever op til lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters bevægelse
om dagen. Da foreningen lavede samme undersøgelse i 2020 var tallet 55 procent.
En skole, der trækker op i statistikken, er Nymarkskolen i
Slagelse. Her har et langsigtet arbejde med at få bevægelse ind i undervisningen
netop indbragt skolen profesionshøjskolen VIA’s idræts- og bevægelsespædagogiske
pris.
”Vi er enormt stolte”, understreger skoleleder René Nielsen.
”Særligt over, at det jo egentlig bare er det, vi laver i hverdagen, vi bliver
belønnet for med denne pris”.
På Nymarkskolen har alle klasser fem idrætslektioner om
ugen.
Og så arbejder skolen systematisk med at få bevægelse ind i alle aspekter
af skolehverdagen.
”Når vi arbejder med bevægelse, skal for eksempel vores måde
at bedrive klasseledelse på også være anderledes. Vi skal have pulsen op at
ringe, men så skal man jo også sørge for, at den kommer i ro igen, så man er
undervisningsparat”, siger René Nielsen.
Bevægelsen skal tænkes ind fra start
Da lovkravet om bevægelse kom ind i undervisningen, blev der fra flere sider advaret om, at den kan ende som et påklistret fremmedelement.
Det imødegår Nymarkskolen ved at tænke bevægelsen ind som didaktisk element helt
fra lærerne planlægger et undervisningsforløb.
Som eksempel fremhæver
skolelederen et forløb i dansk om Ole Lund Kirkegaards børneklassiker Orla
Frøsnapper.
I en scene i bogen får Lille Virgil buksevand og må gå hjem
fra skole med våde benklæder.
”Og så er bevægelse i bund og grund at spille den rolle.
Alle eleverne skal gå som figuren i bogen. Hvordan går man med benene, når man
har våde bukser? Hvordan kommer skammen til udtryk i kroppen?”, siger René Nielsen og tilføjer:
”Derefter kan man så sætte sig ned og skrive. Vi oplever, at
niveauet bliver højere, fordi børnene har brugt hele kroppen”.
Er det lykkedes at få bevægelsen med som en del af
didaktikken i alle fag?
”Det vil jeg umiddelbart sige ja til, men samtidig ved jeg
godt, at det er lettere i nogle fag end i andre. Og også at det er lettere for
nogle lærere end for andre”, siger René Nielsen.
”Så vi forventer ikke, at alle lærere har bevægelse med i
alle fag. Vi forventer, at årgangsteamet arbejder sammen om at få bevægelse med
i undervisningen så vidt muligt”.
Fem idrætslektioner om ugen
Når det kommer til idrætsundervisningen har alle klasser på
skolen fem idrætslektioner om ugen. Undtagen en enkelt årgang, der har seks. Det
kan lade sig gøre, fordi skolen har konverteret understøttende undervisning til
idrætstimer.
Kommunen har vist vejvilje i forhold til at skaffe haltid,
og i tillæg gennemføres idrætstimer i friluftsliv udendørs året rundt,
fortæller skolelederen.
I begrundelsen for at tildele Nymarkskolen prisen lægges der
vægt på, at skolen desuden har en bevægelsesmedarbejder i skolefritidsordningen,
samt en idrætskoordinator, som blandt andet har som opgave at facilitere, at
områdets daginstitutioner besøger skolen og har en times bevægelse et par gange
om måneden.
Det er altså umiddelbart et større apparat, Nymarkskolen har sat i - nå ja - bevægelse. René Nielsen mener, det er alle kræfterne værd.
”Bevægelse har et meget vigtigt sundhedsaspekt. Men vi oplever også mere undervisningsparate elever. Bevægelsen gør dels eleverne bedre til at lære, dels at lagre hvad de har lært”, siger han.
Desuden oplever skolen nu at have færre konflikter både eleverne
imellem og mellem elever og lærere, påpeger skolelederen:
”Vi oplever cirka én gang om ugen at få en elev på kontoret,
og vi er altså en skole med cirka 600 elever”.