(Underrubrikken præciseret 24/10-2022 kl. 8.)
”Hvis I vil have en grå eminence,
en tilbagetrukket embedsmand, så skal I vælge en anden end mig. For hvis I
vælger mig, får I en lidt mere farverig og tydelig chef, som er mere
interesseret i praksis”.
Cirka sådan lød ordene fra Søren Thorborg, da
han for ni år siden var til jobsamtale til jobbet som skolechef i Køge Kommune.
Og selv om han ikke rager op i landskabet, så har Søren Thorborg altid sørget
for at tale højt om, hvad der sker på skolerne i Køge. Når journalister
ringer, er han klar til at fylde spaltemeter med de positive historier fra
kommunens skoler.
”En ting er at lave sit arbejde
godt og lave gode ting i Køge, men jeg har også haft fokus på, at det blev
fortalt i aviserne, til kolleger i andre kommuner, på sociale medier og ved
at sidde med i forskellige advisory boards. Det er med til at bidrage til
fastholdelse og rekruttering, når man fortæller, hvad man foretager sig".
"Vi
skal dele, hvad vi er gode til. Vi skal fortælle, at det er fedt at arbejde i
Køge. Det har til en vis grad virket”, siger Søren Thorborg.
I Køge er næste års budget ligesom i alle andre kommuner netop faldet på plads. Her har politikerne besluttet at skære omkring 25 procent af personalet i kommunens afdelinger for skoler og dagtilbud.
Før var der to chefer for områderne. Nu skal der kun være én. Desuden skal der i forvaltningen være en medarbejder mindre på hvert område.
På skoleområdet bliver det et farvel til kommunens mangeårige skolechef.
Køge sparer en chef væk
Afskedsreceptionen blev holdt på
Køge Kommune. Der var musik, sang, kram og fyldte borde.
I sangene blev
peget på, at Søren Thorborg har energi som en hanelefant, når han leder møder.
”Venlige vejledninger truttes ud, bag brillerne øjnene gløder”, gjaldede
fællessangen på melodien Elefantens vuggevise ud i betonbygningen.
Søren Thorborg delte fejringen på Facebook,
for han smækker ikke med døren, når han forlader sin stilling i Køge.
Men han
skubber den i med et lidt ærgerligt svirp. For han tror, det bliver svært at holde
fast i den gode udvikling, som Køges skoler har været i de sidste ni år, hvor
han har været skolechef.
Skolelederne oplever sig som et team, der driver alle skolerne. Det er jeg megastolt af. Det betyder også noget i rekrutteringssammenhæng. Vi får 25 ansøgere til én skolelederstilling.
Søren Thorborg
Allerede i budgetforhandlingerne kunne Søren Thorborg godt se, hvor det bar
hen, og som 66-årig havde han også, inden forhandlingerne blev skudt i gang
overvejet, hvornår det var tid til at gå.
Budgetforliget blev anledningen – ikke
årsagen - til at tage beslutningen, fortæller han.
”Når man ændrer til at have én chef for to
områder, så vil vedkommende komme længere væk fra praksis. Man vil ikke have så
mange samtaler med skolelederne. Det har været en vigtig del af mit chefliv".
"Jeg vil hellere lede gennem efteruddannelse, dialoger og mindsetpåvirkning end
gennem dekreter og cirkulærer”, siger Søren Thorborg.
Fællesskab skal opbygges
Når han ser tilbage på sin tid som skolechef
i Køge, er der tre ting, han er særlig stolt af.
Fællesskabet mellem Køges
skoleledere, samarbejdet med den lokale lærerkreds og alle de indsatser, som
han har været med til at sætte i gang.
”Nogle gange kan skoleledelser godt have
tendens til at blive bykonger. Men det er stjernegodt, når man hjælper hinanden. Hvis der
kommer et brev fra ministeriet, man ikke fatter en bjælde af, så kan man
ringe til hinanden. Man skal ikke holde facaden som ufejlbarlig”, siger han.
Søren Thorborg tiltrådte som chef netop, som
skolereformen skulle indføres.
Blå bog
Søren Thorborg har haft mange stillinger - også konsulentstillinger i skoleverdenen siden 1989. Her er de faste stillinger han har haft i sin karriere:
- Skolechef Køge Kommune
- Chef for Hvidovre Skole, Klub og Fritidshjemsafdeling, Hvidovre Kommune
- Børne- og Ungdomschef, Københavns Kommune
- Skoleleder Utterslev Skole, København
- Viceinspektør Skolen på Islands Brygge, Københavns Kommune
- Timelærer og adjunkt København Aften- og DagseminariumS
- Lærer, Rosenlundskolen, Skovlunde
- Lærer, Matthæusgades Skole, København
”Den forhenværende chef havde været sygemeldt
i ni måneder, så lederne måtte rykke sammen, for de var på røven”.
Men sammenholdet og den store frihed, som den
enkelte skoleleder får, har stor betydning for Køges skoler, mener Søren
Thorborg.
”Skolelederne oplever sig som et
team, der driver alle skolerne. Det er jeg megastolt af. Det betyder også noget i
rekrutteringssammenhæng. Vi får 25 ansøgere til én skolelederstilling. 10 er
måske virkelig kvalificerede. Der er andre kommuner mere trængte. Sammenholdet
mellem skolelederne i Køge betyder meget mere end ti helsidesannoncer i Folkeskolen”.
Samarbejdet om rammer for lærerlivet
Alle år har Søren Thorborg mødtes
hver 14. dag med formanden for lærerkreds 44, som er lærerkredsen i Køge.
”Det har været tillidsfulde og åbne møder,
hvor vi deler ting med hinanden, som ikke fortælles videre. På den måde kan vi
løse mange ting, uden at det bliver til en stor konflikt”.
Køge Kommune og Køge Lærerkreds fik først en
lokal arbejdstidsaftale kort tid før, KL og DLF blev enige om en ny central arbejdstidsaftale i 2020.
”Til gengæld lavede vi en stjernegod
aftale”, siger Søren Thorborg.
”Vi fik hegn om forberedelsen i bytte for, at
der ikke er timer på opgaverne. Der er nogle skoler, der har timer på opgaven,
men der er ingen fælles aftale om det. Vi synes, det gør hverdagen lidt
nemmere, og så har vi også i fællesskab med Lærerforeningen fået et introforløb
for nye lærere”.
Han peger helt stolt på, at han mener, at KL
og Danmarks Lærerforening har skelet til passager fra Køges
lokale arbejdstidsaftale, da de skrev rammerne for den centrale arbejdstidsaftale for lærerne ned.
Projekter skal give mening
Den sidste ting, han stolt peger
på er de forskellige indsatser på skoleområdet i Køge Kommune, der foretaget
over de sidste ni år.
Han nævner inklusion, arbejdet med professionel kapital
og fraværsprojektet: ”Er du på vej?”
”Vi har lavet temadage for 1.000 mennesker,
lavet omfattende udviklingsprojekter. Vi har set på nye måder at gribe det an,
når elever skal tilbage på skolen efter fraværsperioder. Den allervigtigste
forudsætning er jo, at der er god involverende undervisning, og at klasse-fællesskabet
er godt. Så er det lettere at komme afsted”, siger Søren Thorborg.
Nogle gange har han oplevet lærere, som
sætter spørgsmålstegn ved projekterne.
”Man kan godt forestille sig nogle lærere,
der synes, at der kommer mange tiltag. Vi har bestræbt os på, at de tiltag vi
kommer med hjælper skolerne og lærerne. Vi bestræber os på at undgå
pseudoarbejde og projektitis”, siger han.
Men han ved også, at nogle
udviklingsprojekter har provokeret lærerne.
”Selvfølgelig er det en fornærmelse at sige
til erfarne lærere, at du skal bare lave god undervisning, så kommer eleverne i
skole. Mit svar er er, 'du ved jo godt, hvornår du laver rigtig god
undervisning. Det er et spørgsmål om, at man sammen med kollegerne systematisk,
tilbagevendende refleksioner over, hvornår er det, man har stjernestunder, og
hvordan får vi det til at brede sig'”.
Fortryder at have holdt for fast i loven
En enkelt gang har Søren Thorborg
som skolechef følt, at han slukkede feststemningen på skolerne, da han holdt
fast i lovens ord.
Jeg holdt nok lidt mere fast i loven, end jeg ville have gjort i dag.
Søren Thorborg
”Når nogle politiske vedtagelser
skal gennemføres i praksis, så finder politikerne ud af, at det var ikke lige
det, de mente”, siger Søren Thorborg og giver som eksempel, at selv om næsten alle folketingspartier stemte
for skolereformen, var der mange politikere, der hurtigt fik travlt med at
ændre på den efterfølgende.
”Paragraf 16b kunne bruges til at konvertere
understøttende undervisning i særlige tilfælde til tovoksentimer. Men det
handlede om undtagelser. Noget, der adskiller sig fra det almindelige. Det
administrerede jeg efter. Men ministeren mente bagefter, at alle
tilfælde kunne være særlige tilfælde, og hvis ministeren siger, at sådan skal
det forstås, så skal det forstås sådan”, siger han med et tydeligt suk.
”Det største problem ved at konvertere i
stort omfang er at sikre, at der bliver tilstrækkelige midler til, at SFO ikke
bliver udtyndet. Hvis man ikke kan finansiere øget tid i SFO’en, så bliver det
på bekostning af kvaliteten og normeringen i SFO’en. Den har vi
danset meget om”.
Set i bakspejlet ville han gerne have
sluppet skolelederne hurtigere fri, end han gjorde.
”Jeg holdt nok lidt mere fast i loven, end
jeg ville have gjort i dag. Jeg var optaget af, at embedsværket skal følge de
politiske beslutninger”, siger han.
Selv om han er
læreruddannet, har arbejdet som lærer og skoleleder og stadig
brænder for praksis i skolen, så er han også embedsmand.
”Selvfølgelig skal man nogle gange ud at
sælge et ærgerligt budskab. Der skal man forsvare det, som er besluttet, selv
om man ikke synes, det er genialt. Heldigvis har jeg været i en situation, at
jeg har haft skoleledernes tillid Jeg har kunnet sige, at det er en bunden
opgave. Det betragter jeg ikke som illoyalitet – det er praktisk pragmatisme”.
Søren Thorborg fortæller, at han regner med, at han fremover
skal være deltids konsulent og deltids pensionist.