Vinderklassen blev hyldet. Både på scenen, og efterfølgende med DR's generaldirektør Maria Rørbye Rønn og administrerende direktør i Industriens Fond Thomas Hofman-Bang

Kodningsrus i Koncerthuset: ”Vi er helt sikkert ikke færdige med det her”

Engagererede 4.- og 5. klasseelever var onsdag formiddag inviteret til kodningscamp i DR’s koncerthus. Ultra:bit camp bød på dans, udfordringer og computerspådomme. En klasse blev dagens vinder i konkurrencen Knæk klimakoden der med teknologisk snilde og et bredt sigte bidrager til at løse presserende miljøudfordringer.

Offentliggjort
Hvem vinder Champions League i år? Børnene kunne få svar på alle mulige spørgsmål, når de greb fat om Spåkålen.
De ekstatiske børn kunne ikke vente med at komme i gang med dagens program.
De to finalister kæmpede om Guldbitten, en 2,5 kg. slikpose. Taberen fik sig en skyller.
Lærerne fik lov til at vise deres moves, da de skulle danse efter efter kodede trin.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For andet år i træk inviterer DR elever fra mellemtrinnet til en dag i kodningens tegn. I fællesskab med Industriens Fond og The micro:bit Foundation tog DR imod elever fra mellemtrinnet onsdag formiddag i Koncerthuset i København.

Programmet var tætpakket, og eleverne havde medbragt deres minicomputere, de såkaldte BBC micro:bits. Små computere, eleverne bruger i en del af undervisningen, og som de får lov til at tage med hjem og nørde videre med, når skoledagen går på hæld.

Dagens konferencier-duo bestod af børnevært Sofie Østergaard og it-didaktisk konsulent fra CFU (Center for Undervisningsmidler) samt medstifter af Coding Pirates, Martin Exner.

Sofie Østergaard var iklædt iøjnefaldende glimmersko og "discotrøje", og der gik ikke længe, før flere elever bemærkede og kommenterede trenden hos værtinden. Hun forklarede, at udklædningen faldt perfekt i tråd med for skærmenes flimmer, som fyldte hele den travle formiddag, der ventede børnene.

Efter planen deltager 8000 børn i disse uger i begivenheden ultra:bit camp, og otte ud af ti skoler på landsplan er tilmeldt selve projektet, der omfatter elever fra 4.-6. klasse.

Millionbevilling sikrer endnu flere elever en mikrocomputer til kodning 

Lejre-børn fandt recepten med PlastikGo

Et af de vigtigste punkter på dagens program var at udpege en camp-vinder af "Knæk Klimakoden".  Der skulle udpeges en klasse, der har bidraget med en særlig god idé til, hvordan man inkorporerer teknologi i løsningen af en vigtig problemstilling inden for klimaområdet.

Ultra:bit's lærervejledning råder lærerne til at sætte en dobbeltlektion af til at brygge på idéer. Men et par timer har slet ikke været nok for dagens vinderklasse, 4.c fra Allerslev Skole i Lejre, fortæller den ansvarlige lærer.

"Hvis jeg skal være med til sådan et projekt, skal det bære eleverne et sted hen, hvor de får dyrebar læring med. Alene kan vi noget, men sammen kan vi utrolig meget, og det kræver tid", siger Leni Kümmel Christensen ovenpå dagens sejr.

60.000 elever i 4. klasse får egen mikrocomputer til kodning 

Læreren, der underviser i natur/teknologi og dansk, har arbejdet tæt med andre lærere på årgangen i forbindelse med ultra:bit-projektet. Det har krævet tid og tilvænning, når lærerne skulle have bugt med mikro-computerne, og idéudviklingen har været nøjsom og strategisk.

"Vi så nogle først film fra The Ocean Cleanup. Derefter brainstormede vi over, hvad vi har derhjemme, der består af plastic. Vi delte plastic op i forskellige kategorier - alt efter, hvor lang tid, vi kan bruge det. Det mest overflødige håndterede vi i klassen. På den måde fik vi tre idéer på tavlen, som vi arbejdede i bund med. I sidste ende var det jo kun én ide, vi kunne vælge, og den sendte vi så ind", siger læreren.

Vinderidéen skal have "FN's verdensmål nr. 14 - Livet i havet" in mente. Og det lykkedes for klassen fra Allerslev Skole, der med deres PG - PlasticGo, blev hyldet. PG er et interaktivt spil, hvor det for danske husstande gælder om at samle så meget skrald som muligt. Og hvis ikke familien lever op til det krav, begynder PG-detektoren at larme.

Klassen skal nu duellere mod andre særligt gode idéer, der også bliver udpeget i disse dage. De kæmper i sidste ende om at vinde "Knæk Klimakoden" samt en præmie på 15.000 kroner til (rettet 26/9, red.) en oplevelsestur.

Spåkål og Guldbit  

Da de to værter havde talt publikum varme, spillede eleverne i bedste orkesterstil lokalet op med elektronisk musik styret fra deres BBC micro:bit's. Efterfølgende var det lærernes tur til at indtage spotlightet, og det gjorde de med bravour, da de dansede efter trin, der selvfølgelig blev bestemt af mikro-computerne.

Pausen var ifølge værtinden Sofie Østergaard "ikke bare en sædvanlig pause med lunkne leverpostejsmadder". Nej. Her skulle eleverne i stedet rundt til forskellige aktiviteter med deres computere.

Ved Spåkålen kunne børnene blive klogere på, om der venter en millionpræmie i Lotto i weekenden, eller hvem der vinder Champions League i fodbold denne sæson. Ledninger var således koblet fast til både hvidkål og computere, og når eleverne satte hænderne på computeren, gav den således svar på deres spørgsmål.

Og i Challenge-stafetten gjaldt det om at ryste BBC micro:bit'en hurtigst muligt. De to finalister kæmpede til sidst om en 2,5 kilotung slikpræmie - mens finalens taber fik sprøjtet vand ud over sig.

To ud af tre skoler har tilmeldt sig teknologiprojektet Ultra:bit 

"Nu skal de sættes fri"

Lærer Leni Kümmel Christensen vil fortsat have fokus på kodning, teknologi og digital forståelse i 4.c.

"Vi er langt fra færdige med at arbejde med kodning. Indtil videre har eleverne fulgt skematiserede vejledninger, og nu er planen, at de skal sættes mere fri. Nogle børn har stadig svært ved det, mens andre børn begynder at få idéer selv. Vi må tænke i to spor for at få alle med", siger hun og fremhæver, at eleverne føler sig hørt, når det handler om kodning og computere:

"Jeg tror, at ungerne synes, det er et godt koncept. Det virker også til, de føler, de bliver taget meget alvorligt", siger hun.

Den oprindelige idé står det britiske public service-medie BBC bag. I foråret 2016 startede mediet med at dele godt en million BBC micro:bit's ud til britiske elever, og siden har initiativet oplevet støt medgang.