Utilfredse forældre kan fylde uforholdsmæssigt meget i læreres
hverdag.
Ikke fordi, der nødvendigvis er mange af dem, men fordi selv
få konfliktfyldte situationer skaber usikkerhed og bekymring hos de lærere, der
skal stå på mål for egne eller skolens beslutninger.
Heldigvis kan man, ved hjælp af nogle relativt simple teknikker, få nedtrappet langt de fleste konfliktfyldte situationer, fortæller konfliktmægler Hans Chr. Viemose. Han og en medunderviser har afholdt et kursus for lærerne på Bakkegårdsskolen i Gentofte, og i går fortalte to lærere fra skolen til folkeskolen.dk, hvordan kurset havde hjulpet dem.
Vi har bedt Hans Chr. Viemose løfte sløret for nogle
af sine vigtigste tips til at håndtere utilfredse forældre.
1. Drop Aula, ring op!
Du har sikkert hørt det før, men inden vi dykker dybere ned
i konfliktmæglerens værktøjskasse, er det værd at gentage,
”Hvis der kommer et kritisk indlæg på Aula, er det gode råd: find en telefon og ring op. Det er ikke: skynd dig at skrive et svar”, siger
Hans Chr. Viemose.
De fleste greb til konflikthåndtering baserer sig på den
mundtlig samtale, netop fordi der i skriftlig kommunikation oftere opstår misforståelser,
og fordi dialogen har tendens til at trække i langdrag, forklarer konfliktmægleren.
En henvendelse fra en vred forælder kan indimellem kalde på
et hurtigt svar, men her handler det altså ikke om at være hurtig med at
forholde sig til indholdet, men derimod om at være hurtig til at få sat en samtale
op, fortæller han.
Svaret skal altså gerne lyde noget i stil med, ”Jeg har læst
dit indlæg, har du tid til at ringe til mig?”, eller ”… kan jeg ringe til dig
senere på dagen?”, siger Hans Chr. Viemose.
2. Forældre vil ikke forstå, de vil forstås
Et grundlæggende princip i Styrket Forældrekontakt er, at den
ophidsede, kritiske eller frustrerede forældre først og fremmest er
interesseret i et blive forstået.
Derfor handler den første del af en samtale med en utilfreds
forældre om at være meget spørgende og lyttende, og når man har lyttet, skal man
gerne bruge tid på at opsummere dét, som forældrene har sagt, lyder rådet fra
Hans Chr. Viemose.
”Lige så snart du fornemmer, at der er noget konfliktfyldt
under opsejling, så prøv at stille spørgsmål og hør efter, hvad der bliver sagt
mellem linjerne”, siger han.
”Når man er optaget af at finde ud af, hvad forældrenes
henvendelse går ud på, vil de ofte føle sig hørt og respekteret. Og når man
oplever at blive taget alvorligt, er det svært at blive oppe i det røde felt”, forklarer
Hans Chr. Viemose.
Først når forældrene føler sig forstået, er det muligt at tale
med dem om, hvad man i fællesskab kan stille op med det problem, de har
henvendt sig med.
”Tredje trin i samtalen er dér, hvor man lægger en handlingsplan.
Ofte viser det sig dog, at det eneste, der var brug for, var, at en lærer tog det,
man henvendte sig med, alvorligt”, siger Hans Chr. Viemose.
3. Glem forklaringer, argumenter og vurderinger
Lærere er et hjælpsomt folkefærd og mestre i gode forklaringer,
gode råd og velovervejede vurderinger.
”Man skal have stor respekt for, at professionelle lærere,
hvad enten de er nyuddannede eller erfarne, har en masse faglighed, som de ofte
gerne vil sætte i spil. De vil gerne gøre forældrene forståeligt, at lærernes beslutninger
er gennemtænkte og fagligt funderede”, siger Hans Chr. Viemose.
De seneste 13 år har han undervist offentligt ansatte i alle
afskygninger i konflikthåndteringens kunst, og på det punkt minder ingeniørerne
i forvaltningen om lærerne på skolerne, vurderer han.
”Det er fagfolkets grundimpuls, at de vil være hjælpsomme og
tænker, at hvis folk bare forstår de bagvedliggende bevæggrunde, så vil de ikke
klage eller beklage sig. Men det gør de bare alligevel”.
I en almindelig samtale kan man komme meget langt med både
forklaringer og gode råd, men i en konfliktsituation har den slags ofte den
modsatte effekt, forklarer Hans Chr. Viemose.
”Når der er konflikt, og folk stiller kritiske spørgsmål,
kommer med undren eller klager, så bliver argumenter typisk mødt af modargumenter,
forklaringer bliver hørt som bortforklaringer og hvis man kommer med vurderinger,
bliver det endnu sværere”, forklarer han.
Er der konflikter i farvandet, skal lærerne altså sætte sig
på hænder og pegepind, og vende tilbage til strategien 'lyt og forstå', lyder
rådet fra Hans Chr. Viemose.
4. Sig tak for samtalen
”Husk nu at sige tak for samtalen, når den er slut”.
Sådan lyder et meget konkret råd fra Hans Chr. Viemose.
Det skal ikke skal være et ”automat-tak”, men et oprigtigt tak, tilføjer han og understreger vigtigheden af den lille verbale gestus.
Den næste samtale starter med den tone, som man afsluttede
den seneste samtale på, og for lærere, er det særligt vigtigt, forklarer konfliktmægleren,
der i over et årti har undervist offentlig ansatte fra alle typer af
forvaltninger i bedre borgerkontakt.
Mange af de samme principper gælder i forvaltning og folkeskole,
men især på ét punkt er lærernes omgang med borgerne anderledes.
”De lange relationer er særlige for lærerne. De er sammen
med børnene og deres forældre i flere år, og det er en vigtig forskel, for
lærerne har hele tiden relationen i spil, når de taler med forældrene”, siger
han og peger på det fænomen, at vi altid taler "om noget på en måde med nogen”.
Alle tre elementer, altså hvad vi taler om, hvem vi taler med
og hvordan vi taler sammen, er altid på spil i en samtale samtidig, forklarer
Hans Viemose. Danske og hollandske undersøgelser viser, at det som folk er mest
optagede af, efter de har haft en samtale med en person i en offentlig
myndighed, er den måde samtalen er foregået på. Hvem man har talt med, er dét
som borgerne lægger næstmest mærke til, og selvom indholdet i samtalen er
vigtigt, er det altså mindre betydningsfuldt for borgernes vurdering af samtalen
end de to andre faktorer.
”Hvis relationen er god, kan vi altså slippe afsted med ikke
at være perfekte”, siger han. Og hvis den er dårlig, går velviljen den modsatte
vej.
5. Giv noget af dig selv
Oprigtigheden er også en vigtig faktor i den konfliktnedtrappende
samtale, fordi den har en beroligende effekt på den man taler med, forklarer Hans
Viemose.
”Hvis en forælder klager over noget, som du personligt også
synes er strengt eller for dårligt, så er det bedre at være ærlig fremfor at
stå på en professionalisme, hvor folk ikke kan se mennesket bag”, siger han og
tilføjer,
”Hvis du faktisk mener, at der er noget, der fortjener en
undskyldning, er det oftest det bedste at sige, det er jeg ked af”.
6. Sæt samtale på pause
Et sidste tip er at sætte samtalen på pause.
Ofte kan en samtale trække ud, eller løsningen på problemet
kan være svær at få øje på. Der kan det ofte være nyttigt at holde en pause.
”Hvis en samtale er kørt fast, kan man sagtens sige, ’Hvad
ville du sige til, at vi snakker videre om det her i morgen?’, eller ’Skal vi
ikke lige sove på det?’, siger Hans Viemose.
7. Husk: pårørende er mere insisterende
Bekymrede forældre kan være både usædvanligt vedholdende og voldsomt
følelsesmæssigt engagerede. En cocktail, der netop kan gøre det svært at have
en fornuftig dialog.
Når man som lærer står overfor sådan en forælder, er det værd
at minde sig selv om, at man er ”oppe imod forældres omsorgsgen”, forklarer Hans
Chr. Viemose. Og det er stærke kræfter.
”Noget, der gør borgerkontakten i en folkeskole speciel, er det
her fænomen, at vi som mennesker og forældre bliver mere ivrige og
insisterende, hvis vi klager på vegne af vores børn, end hvis vi skal klage på
egne vegne”, siger Hans Chr. Viemose.
Et fænomen man sjældent møder til teknikforvaltningen, men
som også er udbredt i plejesektoren, hvor folk klager på vegne af deres gamle
forældre, forklarer han.
”Når nogen står os virkelig tæt, får vi et ekstra gear, og
vi går gerne en ekstra mil for dem. Og derfor er det ikke så mærkeligt, hvis
forældre ikke tager det første og bedste svar for gode varer. Især hvis de
efterspørger handling og får en forklaring i stedet”, siger Hans Chr. Viemose.
Den hurtigste og mindste konfliktfyldte vej igennem et møde
med en bekymret forælder er altså ofte at forøge virkelig at forstå forælderens
ærinde. Også selvom det kan virke uforståeligt ved første øjekast.
8. Pas på dig selv og tal med kollegerne
Lærere er mennesker, ligesom de frustrerede forældre, og har
derfor også et behov for at blive forstået.
Derfor er det afgørende, at lærerne bruger kollegerne og
ledelsen på skolen til at få den forståelse, så de svære samtaler ikke kommer ind
under huden, forklarer Hans Viemose.
”Vi hører tit, at lærerjobbet på nogle måder kan være et
ensomt job. Du underviser ofte alene, du forbereder dig alene, og du sidder
alene med forældrene, når de vil tale om deres barn. Derfor er det også supervigtigt
at have nogen at tale med, hvis man føler, at nogle forældre kommer for tæt på.
Hvis man bærer rundt på den slags alene, bliver det for hårdt”, siger han.
Men hvor forståelsen for forældrene er omdrejningspunktet i samtalen
med hjemmet, er det kollegerne som lærerne skal gå til for at blive forstået.
”I virkelighedens verden, hvor der ikke er resurser til at
have to lærere på hver klasse, er det nok i de forskellige former for lærerteam,
at lærerne får opfyldt deres behov for at blive forstået. Kollegerne forstår
faktisk den situation, man sidder i, og det kan man ikke forvente at forældre gør”,
forklarer Hans Viemose.