GYLDENDAL OG ALINEA
• Gyldendal har automatisk udløb på større treårige aftaler omlæringsportaler med skoler og kommuner, fortæller markedskonsulentRasmus Bach. Så her skal skolen ikke huske at sige aftalen op. Hvisen skole selv køber adgang til en læringsportal i forlagetswebshop, kører abonnementet i 12 måneder med løbende fornyelse.Gyldendal sender en mail ud i god tid, så skolen kan tage stillingtil abonnementet.
• Alinea sender ikke et varsel ud om, at en aftale er ved atudløbe. Det skyldes, at langt de fleste af forlagets aftaler har enstopdato, oplyser salgs- og kundechef Magnus Munch Olsen. Alineaholder løbende kontakt med skolerne og sikrer transparens ombetingelserne, uanset om et abonnement tegnes online eller pertelefon.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Læringsvejleder Eva Juhl Skov blev harm, da hun gennemgik de læringsportaler, Nordagerskolen i Ringe har adgang til. Nu advarer hun andre skoler om at være særligt opmærksomme, når de indgår aftaler med forlaget Clio.
"I 2018 indgik jeg en aftale med en konsulent fra Clio om adgang til ti læringsportaler for 75.000 kroner om året i tre år. Aftalen udløb i juni i år, men det viste sig, at jeg har tegnet et abonnement med en opsigelsesfrist på tre måneder. Så fordi jeg ikke sagde aftalen op i april, ville den fortsætte i yderligere tre år, og det uden kontakt fra forlaget", siger Eva Juhl Skov, som står for indkøb af undervisningsmaterialer på skolen i Faaborg-Midtfyn Kommune.
På Tommerup Skole i Assens Kommune er skoleleder Kirsten Møller havnet i samme kattepine med engelskportaler til 14.000 kroner årligt.
"Jeg troede, at vi ville være ude af vores aftale med Clio, hvis vi ikke gjorde noget aktivt for at forlænge den, men sådan er det ikke i deres hoved. Det står selvfølgelig med småt et eller andet sted, at aftalen skal siges op. Det burde jeg have læst. Derfor har jeg ikke skabt mig ud over alle grænser", siger Kirsten Møller.
Det har Eva Juhl Skov til gengæld.
"Det kom fuldstændig bag på mig, at vi ikke kunne komme ud af aftalen, så jeg blev skidesur. I første omgang var Clio hverken til at hugge eller stikke i, men det lykkedes mig at komme ned på kun et års forlængelse, fordi jeg var stædig".
Forlag har forskellige vilkår
Ifølge Eva Juhl Skov nævnte konsulenten fra Clio ikke med ét ord, at der var tale om et abonnement, da hun i 2018 fik et mundtligt tilbud på ti læringsportaler. Det fremgår heller ikke af hans skriftlige tilbud. Først på ordrebekræftelsen har Clio tilføjet et afsnit om abonnementsbetingelserne.
Her står, at "opsiges abonnementet ikke, inden tre måneder før aftaleperioden er udløbet, forlænges dette automatisk i henhold til vores abonnementsbetingelser".
Eva Juhl Skov skulle have klikket på det sidste ord, som er hyperlinket, for at komme ind til en side med Clios abonnementsbetingelser, hvor der står, at den treårige aftale ville blive forlænget med yderligere tre år.
"Jeg kan godt se, at der står 'abonnement', når jeg scroller ned i ordrebekræftelsen, men jeg er ikke en hardcore forhandler, og jeg havde heller ikke drømt om, at Clio har tre måneders opsigelse. Jeg læste det, vi havde aftalt i telefonen, og så gik jeg ikke videre", siger Eva Juhl Skov.
Hun finder det mærkeligt, at opsigelsesvarslet er på tre måneder hos Clio. Skoleleder Kirsten Møller undrer sig også over, at hun skulle have sagt op i begyndelsen af marts.
"På det tidspunkt er vi slet ikke i gang med at se på, hvilke materialer vi skal bruge i det kommende skoleår. Clio henvendte sig heller ikke til os, hvilket man kunne forvente ud fra et servicesynspunkt. Det virker, som om Clio sætter en tidlig opsigelsesfrist for at sikre, at vi overser den", siger Kirsten Møller, som prøvede at komme ud af aftalen, men det afviste Clio.
Andre forlag har en anden tilgang til deres kunder, oplever hun.
"Gyldendal kontaktede os aktivt, fordi de her kunne se, at vi kunne spare 17.000 kroner om året, hvis vi købte ét produkt mere, så vi fik en fuld pakke. Jeg kan godt lide, at forlagene opsøger os frem for at gnægge over, at vi overser en opsigelsesfrist", siger skolelederen.
Forbrugerlov gælder ikke skoler
Når man som privat forbruger tegner et abonnement, kan man højst være bundet af aftalen i et halvt år. Derefter kan forbrugeren sige aftalen op til udgangen af en måned plus en løbende måned.
Det fremgår af forbrugeraftaleloven, men den gælder ikke, når to erhvervsdrivende indgår en aftale. I og med at en skole handler i kraft af sit erhverv, betragtes den som erhvervsdrivende, fortæller cand.jur. Mette Maaløe, der er fuldmægtig hos Forbrugerombudsmanden.
"Jeg kan sagtens forstå frustrationerne hos de to fynske skoler, men de har ikke så meget at hænge hatten på, for i en aftale mellem to erhvervsdrivende er der stort set ingen beskyttelse. Derfor er det op til begge parter at have styr på betingelserne", siger hun.
I stedet kan de almindelige aftaleretlige regler komme i spil, vurderer Anders Ørgaard. Som professor i aftaleret på Aalborg Universitet har han gennemgået Clios tilbud og ordrebekræftelse til Eva Juhl Skov på Nordagerskolen for Folkeskolen.
"Der er ingen tvivl om, at skolen har indgået en aftale med Clio, men det er tvivlsomt, om den er bundet af ordrebekræftelsen. Når skolen siger god for tilbuddet, er ordrebekræftelsen med nye betingelser ikke en del af aftalen. Jeg kan heller ikke tilbyde dig en computer til 5.000 kroner, og når du så har købt den, fortæller jeg, at den kun virker om natten", siger Anders Ørgaard.
Han hæfter sig også ved, at man skal helt ned i bunden af ordrebekræftelsen for at finde et link til vilkårene hos Clio.
"Jeg skulle læse vilkårene to gange, før det gik op for mig, at manglende opsigelse betyder, at abonnementet forlænges med yderligere tre år. Det er lang tid at være bundet, så det bør fremgå mere klart", siger professoren.
Clio lægger sig fladt ned
Clio indførte automatisk fornyelse af sine abonnementer i 2018, fordi flere kunder ønskede at kunne fortsætte med samme pris og rabat, oplyser forlaget.
"Vi har ikke oplevet, at genfornyelsen har voldt vores kunder problemer. Kun enkelte har følt sig i klemme, for eksempel fordi den medarbejder, som har tegnet abonnementet, har skiftet job uden at overdrage aftalen", siger Thomas Stensgaard, som er kommerciel ansvarlig hos Clio.
Opsigelsen på 90 dage skyldes, at det historisk set har været vanskeligt for Clio at håndtere et kortere varsel, forklarer Thomas Stensgaard.
"Samtidig er der altid skoler, som ved en ny kontraktperiode ønsker at skifte portaler. Her har de 90 dage givet os tid til at gå i dialog med kunden. Vi er kun interesserede i at have glade kunder, og da der ikke er noget teknisk, som holder os fra at forkorte perioden, har vi besluttet at køre med en opsigelse på 30 dage fra årsskiftet".
Det er på baggrund af Folkeskolens henvendelse, at Clio nu ændrer kurs.
"Det er svært at kommentere på sager, jeg ikke kender til bunds, men jeg kan ikke udelukke, at der er sket menneskelige fejl, og det er jeg ked af, hvis det er tilfældet. Det er ikke vores normale praksis. Derfor gør det indtryk på mig, at skolerne føler sig bondefanget. Det er bestemt ikke vores mening, at skoler skal overse opsigelsesvarslet. Kritikken har fået os til at gennemse vores information om abonnementsvilkårene, og vi vil nu gøre det endnu tydeligere, at abonnementet videreføres automatisk, hvis skolen ikke siger det op senest en måned før udløb", siger Thomas Stensgaard.