Anmeldelse

Konflikter og vold - en faglig udfordring

Hvorfor opstår konflikter og vold mellem lærere, elever og forældre? Og hvad kan man gøre for at identificere, forebygge og håndtere volden? Læs bogen, og du vil blive langt klogere.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det har altid været konfliktfyldt og psykisk belastende at arbejde med mennesker, men tilsyneladende er der en stigende tendens til, at lærere, pædagoger og andre i professionelt omsorgsarbejde udsættes for vold eller trusler om vold. I specialskolerne og i specialklasserne kan det være hyppigt, at enkelte elever er udadreagerende, hvor råb, skub, spark, slag og ødelæggelse af materiel i klasserummet kan være skræmmende for alle involverede parter.

Fakta:

Titel: Konflikter og vold

ISBN: 978-87-92182-18-0

Sider: 240

Forlag: Socialt Udviklingscenter SUS

I en ny bog, der dog mest henvender sig til social- og sundhedsassistenter, pædagoger, sygeplejersker og socialrådgivere, sættes der fokus på vold som en faglig udfordring, noget, der sker, og som man skal mindske og være forberedt på. Det understreges, at det er af stor vigtighed, at sygefraværet begrænses, da der på længere sigt kan blive mangel på personale inden for omsorgserhvervene. Det er vigtigt at holde sig for øje, hvad vold egentlig er udtryk for, og lære at forstå, at vold kan opstå, når mennesker ikke føler sig set, hørt, anerkendt eller respekteret. Bogen er primært skrevet til personale, der arbejder med voksne borgere i plejesektoren og på jobcentre, og derfor beskrives årsagerne til volden som lav uddannelse, arbejdsløshed, minoritetsstatus, psykisk sygdom, misbrug, kriminalitet og manglende mulighed for deltagelse i samfundet. Det kan så oversættes til en skolelærerpraksis med forældre, der kommer fra pressede miljøer – og børn, der påvirkes af de følger, som disse problemstillinger drager med sig i familierne.

I bogen gives der flere forskellige synsvinkler på vold, konflikter, forebyggelse og behandling, hvor læseren introduceres til begreber som arbejdsmiljø, resilens, kollegial psykisk førstehjælp – og metoder til mindskelse af vold: kravtilpasning, afledning og low arousal – samt pædagogiske metoder som Marte Meo og TEACCH.

Der er meget at læse i denne nemme og overskuelige artikelsamling om, hvad der skal til, for at vi lærer at tale rigtigt om konflikter og vold som en naturlig del af den faglige udfordring. Det kan undertiden være følelsesmæssigt tung læsning, da den berører mange følsomme emner, og det vil med fordel være en bog, der kan bruges under uddannelse, da forebyggelse er den bedste og billigste vej til et godt arbejdsmiljø. En bog, som bør være tilgængelig på alle arbejdspladser, der har med sårbare mennesker at gøre. Vi kan ikke undgå vold og konflikter, men vi kan altid blive bedre til at forstå, hvorfor vold og konflikter opstår, hvad man kan gøre, når man udsættes for det, og hvad man kan gøre for at komme sig efter ubehagelige oplevelser.