Anmeldelse
Stemme og kropssprog i lærerrollen
Indtag lærerrollen
Birthe Hougaard-Andersens "Stemme og kropssprog i lærerrollen" rummer dejligt konkrete bud på, hvordan man kan arbejde med at blive en god lærer.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
”Jeg har altid opfattet mig selv som en god underviser – indtil jeg så mig selv på video. Siden da har jeg prøvet på at blive en god underviser”. De fleste af de lærere, der har prøvet at se sig selv undervise, vil nok være tilbøjelige til at give Leif Becker Jensen ret: Det er øjenåbnende at se sig selv som underviser. Når en videooptagelse kan være lærerig, skyldes det blandt andet, at meget af det, der foregår i klasselokalet, er påvirket af, hvordan læreren bruger sin krop og stemme. Det ser vi normalt ikke, fordi det er så integreret en del af vores lærerperson.
Fakta:
Titel: Stemme og kropssprog i lærerrollen
Forfatter: Birthe Hougaard-Andersen
Pris: 249
Sider: 168
Forlag: Frydenlund
Nye eller kommende lærere har måske mere fokus på, hvordan man træder ind i den uvante rolle. I hvert fald er det for mange lærerstuderende en udfordring, første gang de skal stå foran en klasse: Hvordan skal jeg tale til eleverne, hvordan sætter jeg timen i gang? Efter at retorik er nedtonet i læreruddannelsen, er det ikke mærkeligt, at de studerende tit har behov for konkrete tips til de dele af lærerrollen.
Dette behov giver "Stemme og kropssprog i lærerrollen" mulighed for at opfylde. Bogen er bygget op omkring en række af de områder, som er vigtige at have fokus på, hvis man aktivt vil bruge sin krop og sin stemme til at skabe gode rammer for undervisningen. Den slår ned på, hvordan man som klasseleder indtager rummet, hvad man kan gøre for at fastholde elevernes opmærksomhed, hvordan man kan påvirke energien og stemningen i klassen, og meget mere. Det sker med et meget praktisk orienteret perspektiv, og de enkelte afsnit følges op af gode og relevante øvelser. Nogle dele af bogen gennemgår de klassiske retoriske områder som taletempo, pauser med videre.
Det er i sig selv gode afsnit. Men bogens særlige bidrag til litteraturen på området er dens præcise og udførlige beskrivelse af, hvordan krop og mimik bruges. Disse afsnit er fint specifikke og understøttet af gode illustrationer på en måde, jeg ikke har set tidligere.
Det kan måske lyde instrumentelt, men det er et plus ved bogen, at den sætter brugen af stemme og krop i sammenhæng med, hvordan læreren kan og bør bruge sine følelser i relationsarbejdet. Så det handler ikke bare om teknik, men grundlæggende om, hvordan man indtager lærerrollen.
"Stemme og kropssprog i lærerrollen" er derfor et materiale, der er brug for i læreruddannelsen. Men det er bestemt også et materiale, som enhver erfaren lærer kan bruge i rutineeftersyn af sin klasseledelse. Med sådan en indsats er der begrundet håb om, at man kan blive en bedre lærer.