Anmeldelse

Supervision

Klik for at skrive manchettekst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det fordrer refleksion at kunne forholde sig til egen praksis at kunne se den udefra. Hvis denne refleksion skal hjælpes lidt i gang, er der støtte at få i dette hæfte, der nærmest er en manual til, hvordan man kan arbejde med kollegial supervision og reflekterende team.

Kollegial supervision defineres her som en særlig samtaleform, hvor kollegaer hjælper hinanden med at løse faglige problemer eller emner ved at stille spørgsmål og reflektere i mindre grupper.

At udvikle sin egen praksis kræver refleksion. At kunne se de blinde pletter deri kræver kritisk refleksion. Her gives klare trin for trin-vejledninger til at arbejde med udvikling af den kritiske refleksion gennem kollegial supervision og reflekterende team. Hæftet kan varmt anbefales. Selvom de få konkrete eksempler er hentet fra daginstitutionsverdenen, så kan det sagtens overføres på teamsamarbejdet i skolen.