Debat

Livet som ny lærer - I Facebookopdateringer

Jeg startede i mit første lærerjob i september og har nu tilbragt lidt over to måneder i folkeskolen som mellemtrinslærer. Det er både fantastisk, fuld fart fremad og til tider frustrerende. For selv at holde styr på tiden, der går og forandrer sig, nedskriver jeg små (humoristiske) snapshots af mine oplevelser med femte klasse.  Hvad der følger her er derfor næppe stor livsvisdom. Det er til gengæld mine første to måneder som lærer:

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Dag 2 i #mitlærerliv:

Jeg er træt. Meget træt.

Dag 3 i #mitlærerliv

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Jeg ser frem til at kunne overskue andre menneskelige inputs end de 50-100 jeg får fra elever og kollegaer.

Dag 9 i #mitlærerliv

Jeg kan 100% af min klasses navne og 40% af de andre to klassers. I dag var en god dag, selvom den startede med at alle var gennemblødte.

Dag 12 i #mitlærerliv

To uger. Så er der kun 41 tilbage af skoleåret. Det går sikkert hurtigt!

Dag 16 i #mitlærerliv

En børnevirus har vundet midlertidigt over mig. Mit første bekendtskab med sygemelding og ansvaret for en vikarplan med medfølgende tanker over hvordan det mon udspiller sig…

Dag 21 i #mitlærerliv

Hård start efter sygdom med 9 timers arbejdsdag, inklusiv 1,5 time i skoven med en metertæller og afmærkningsbånd for at gøre klar til 75 elevers plastikindsamling i morgen.

Dag 24 i #mitlærerliv

Spiser alle lærere mon aftensmad 17.30, uagtet, at de ikke har nogen småbørn?

Dag 26 i #mitlærerliv

Regnvejr betyder indetid og frikvarter i selskab med 5.c. Det er 18 år siden jeg selv gik i 5., men papirsfly er stadig et hit.

Dag 37 i #mitlærerliv

“I skal ud og have luft til hjernen i frikvarteret” betyder i virkeligheden: “Jeg gider ikke have tilsyn med jer og I bliver umulige for næste lærer, hvis I ikke får løbet et par runder i skolegården.”

Dag 39 i #mitlærerliv

Du ved du har vundet som matematiklærer når ungerne er dybt frustrerede over at de ikke har lavet deres ugeopgaver færdige og gerne ville lave dem i efterårsferien, så de brokker sig over at du tager deres hæfter med hjem.

Dag 40 i #mitlærerliv

Skolernes motionsdag. Mountainbike og orienteringsløb i regntøj. Mudrede 10-årige. Mudrede 10-årige så langt øjet kan se.

Dag 50 i #mitlivsomlærer

Elev: “Hvorfor var det kun damerne, der blev kristnet? Hvad med mændene?”

Mig: “... Danerne?”

Dag 53 i #mitlivsomlærer

Indskolingen er nuttede, når de går ned af gangen mod biblioteket. De kan være lidt som frådende monstre i skolegården.

= Jeg er ikke fan af gårdvagter.

Dag 54 i #mitlærerliv

Planlæg dobbelt så lang tid til en klasseopgave, som du forestiller dig at det tager. Og læg så 30 minutter oveni.

Dag 58 i #mitlærerliv

Det giver bare så vanvittig god mening, at have madkundskab og øve praktisk kunnen i et køkken. Men jeg overvejer alligevel hvornår jeg holder op med at blive hjemsøgt af lugten af stegende rapsolie.

Dag 60 i #mitlærerliv

Jeg overlevede på en eller anden måde mine 13 første skole/hjemsamtaler. Det gjorde børnene og deres forældre også, på trods af to, blodige halloweenkostumer.

Dag 61 i #mitlærerliv

Vi stopper ved Rundetårn på en ekskursion.

Elev 1: “Jeg troede det var det der skæve tårn i Pisa.”

Elev 2: “Nej, det er det tårn, som de byggede i biblen, for at nå op til himlen.”

Fortsættelse følger...