Aarhus Teater sætter med forestillingen Skolekomedien folkeskolens udvikling og tilstand under en skarpsleben lup. Det er der kommet en nådesløs, forstemmende, smertelig genkendelig og virkelig underholdende farce ud af. Sort, spidsvinklet, sjov - og solidarisk med lærerne
I Dantes guddommelige komedie går efterlivets rejse gennem
tre dødsriger. I Lollikes vidunderlige skolekomedie rejser vi med
læreren Annette rundt i tre stadier af et lærerliv. Og det er fedt.
- Se den før din kollega!
Annonce:
Aarhus Teaters store scene er omskabt til en toetagers skole af
gule mursten med lokaler, indretning og interiør så autentisk, at man
kan lugte madpakkerne, føle springmåttens overflade og genkalde sig grebet i
den grønne rillede plastikskraldespand. Men i kulissen lurer et broget menageri
af klovne, vimpler, balloner, en urovækkende kælebjørn og en giraf af papmaché.
Det er et effektfuldt greb at inddrage cirkusset som
æstetisk virkemiddel og et ekstra univers. Som hilsen til en faktisk
skolekomedie og som en syret forstørrelse af skole- og lærerlivets iboende kaos
og spraglede uforudsigelighed. Og allegorierne er til at få øje på, når vi trækkes
rundt i manegen, jonglerer med mange bolde i luften og ignorerer elefanten i
rummet …
En musikalsk klovn har en central rolle i forestillingen som
fortæller og fortolker, og som med sine barske og rørende udgaver af klassiske
børnesange i mol ikke lader os glemme børnenes perspektiv.
Men det er læreren Annette, der er hovedpersonen; det er hos hende
synsvinklen og sympatien ligger. Hun er spaltet og gestaltet i tre: Den nyuddannede,
idealistiske Annette, der er klar til alle udfordringer og er forberedt til
tænderne med sit sanselige forløb om sten. Den erfarne Annette midt i livet,
der løser sine ligninger til perfektion, men taber sine elever undervejs –
overbelastet og omsorgstræt. Og den ældre Annette, der slidt og sårbar, men med
intakt kærlighed til sine fag og til litteraturen (hun læser da Løgneren med
sin 9. klasse), gerne gi’r flødeboller for at redde den gode stemning.
Intentionerne er gode, og fagligheden er i orden, men selvom der også er gyldne
øjeblikke, smuldrer det meste i sukkerpolitik, forældreindblanding, udfordrede/udfordrende
elever og sociale medier.
Annonce:
Tiptop og Snackchat. Tjep. Tjep. Tjep.
Vi møder Lærer-Annetterne sammen og
alene. I klasseværelset, i skolegården, til forældremødet, på Aula, på
lærerværelset og træt gemt bag rygemuren. Vi mærker den glidende forandring og hendes
tiltagende udmattelse gennem spidsrodsløbet af eskalerende
opgaver, mindre tid, omskiftelige krav og – uden at spoile den stærkt samfundskritiske
slutning – mangel på anerkendelse.
Forældre med ensidigt øje for eget
barns behov får hug undervejs. Men det er de sidste 20 års skole- og samfundsudvikling,
der for alvor står for skud. Fra ’93-lovens indførelse af undervisningsdifferentiering som bærende princip til et
samfund præget af individualisering, specialisering, konkurrence, stress og mistrivsel. -
En udvikling, der har gjort folkeskolen til det sted, hvor alt det vi
ikke kan finde ud af selv, skal løses for os, som dramatiker
og instruktør Christian Lollike udtrykker det.
”Ella kan ikke lide rød peberfrugt.
Mor på Aula
Annettes nedbrud i krydspresset
fra elever, forældre, skolens ledelse og ikke
mindst de skiftende skolepolitiske dagsordener er skånselsløst. Det er
latteren fra publikum (med overvægt af lærere) også, da Undervisningsministeriets
pædagogiske konsulent, Sten Padde, gør sin entre iført
nystrøget skjorte og cykelhjelm og tilbyder Annette input og feedback. Han fortæller, at der findes mere end 200 forskellige
bordopstillinger, der kan ændre hele hendes undervisning. Løsninger har han ikke. – Det skal jo komme fra dig! Du skal sætte
nye øjne på egen praksis og blinde vinkler. Dit sind er også et klasselokale,
der trænger til en ommøblering, lyder det begejstret fra den djøfiserede ministeriekonsulent
til den unge, trætte Annette, der egentlig bare havde
håbet på et par ekstra støttetimer til Milo.
Based on a true story. Eller rettere flere. I arbejdet med forestillingen har
Christian Lollike ladet sig inspirere af breve, mails og personlige fortællinger
fra mere end 200 lærere. Den dokumentariske tilgang kan mærkes i
forestillingens tekster og temaer, og mange af de indsamlede vidnesbyrd er lagt
direkte i munden på det i øvrigt helt fantastiske team af skuespillere, der får
et samlet gammeldags 13-tal herfra.
Jeg anbefaler forestillingen på det
varmeste. Som fantastisk underholdning for alle og som obligatorisk pensum for
politikere og andre med indflydelse på skolen og dens udvikling.