Debat
Den professionelle vinkel
Når vi som lærere indgår i læringsprocesser, har vi at gøre med en professionel vinkel, der både trækker på teoretiske og praktiske forhold. Det er vigtigt, vi både ser os selv som teoretisk dannede såvel som praktiske medarbejdere i et samfund, hvor vi indgår som værdifulde aktører, der kan og skal rykkes os, hvis vores hverdagsliv kræver det.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Man skal ikke lede længe, før man finder undersøgelser, statistikker, opmålinger osv., der fortæller, hvordan mennesker stadig påvirkes af de sociale forhold, de kommer fra og indgår i: det gælder også i den brede skoleverdenen. Køn, klasse og etnicitet er blot nogle af de faktorer, vi bliver nødt til at forholde os til i vores daglige læringsarbejde; hvis ikke vi er i stand til at indgå professionelt i forhold til de sociokulturelle forhold, mener jeg ikke, vores profession begrunder sig samfundsmæssig som en værdi - og det skal den!
I den evige debat om vores skolesystem, mener jeg, det er vigtigt, vi lærer forholder os til den forskning og de teoretiske indgange, der findes. Vi skal på den ene side stå forberedte og informerede, når vi forholder os kritisk til vores egen hverdag - og de ændringer, der sker i den konstant - men vi skal gøre det på et grundlag, der tilgodeser lærende mennesker: altså i denne sammenhæng hele tiden at have sin daglige praksis med i sit perspektiv… lyder det svært? Tjoeh, men er det ikke det mest værdifulde, vi gør?
Hvis ikke vi er i stand til at være i en konstant udvikling, hvor vores konkrete arbejdssituation bringes i sammenhæng med nye såvel som ældre teoretiske vinkler, udvikler vi os til degne i tandhjulets store bevægelse. Vores arbejde er ikke monopoliseret - heldigvis - og vi besidder ikke en granitfast ekspertviden, der ikke kan udfordres. Vi skal med åbne arme tage imod alle de aktører, der ønsker at indgå i læringsprocesser i vores fællesskab.
En læringsproces, der hele tiden udvikler sig, aldrig er den samme og som kræver vores egen konstante årvågenhed, opmærksomhed på nye perspektiver og udvikling - hvis dette ikke lykkes, hvad er vores opgave i så fald?
Når vi går ind til OK18 skal vi gøre det med vores rolle - ikke med vores erhverv i argumentet: når vi som lærere f.eks. gerne vil have arbejdstidsaftaler i vores hverdagsliv, handler det ikke om en erhvervsmæssig rettighed, der skal forhandles, fordi muligheden var til stede. Eller fordi vi vil positionere os i forhold til andre erhvervsgrupper.
Når der forhandles er det med argumenterne for den indsats, vi gør - og hvorfor f.eks. arbejdstidsdiskussionen handler om kvalitet og professionalisme til at indgå i læringsprocesser. Processer der skal være med til at ændre på de resultater, forskningen bliver ved med at fremkomme med: sociokulturelle forhold, der i høj grad påvirker menneskers hverdag og liv.