Anmeldelse
Teamets arbejde med ...
Evaluering og kvalitetsudvikling af undervisningen
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
En ganske god og praksisinspirerende bog til skoler og lærerteam, der vil udvikle deres evalueringskultur.
At evalueringen er fundamentet i skolens kvalitetsudvikling, er omdrejningspunktet i denne bog i serien: "Teamets arbejde med ... ". Her indledes med at afklare begreberne kvalitetsudvikling og kommunikation. Blandt andet klargøres forskellen på diskussion og dialog: "Diskussionen adskiller sig fra dialogen ved, at deltagerne i en diskussion er mere optaget af at undersøge, hvor langt egne holdninger og værdier 'holder', end den fælles undersøgelse .". Herefter kommer der et noget summarisk kapitel om evaluering, men man må medgive forfatterne, at mere udvidede og teoretiske kapitler om evaluering findes i en del andre af tidens udgivelser.
Her fokuseres på at give evalueringsredskaber - syv konkrete metoder, der tilsammen udgør teamets evalueringsværktøjskasse. Metoderne præsenteres en for en med en efterfølgende praksis case, hvilket giver et ganske godt indblik i de enkelte værktøjers muligheder. Nogle af evalueringsmetoderne kræver naturligvis større indsigt, end man kan få her, men der bydes også på konkrete ideer til den enkelte lærer, lærerteam eller skole, der bare gerne vil i gang.