Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Arbejdstilsynets rapport fra Tornhøjskolen kommer ikke bag på skoleleder Linda Schøneberg. Hun er enig i, at skolen er en arbejdsplads med hårde belastninger på det psykiske arbejdsmiljø.
'Jeg kender skolen, og bortset fra et par enkelte faktuelle fejl kan jeg genkende alt, hvad der står i rapporten. Jeg synes faktisk, at Arbejdstilsynet er blød i sine vendinger, men jeg må konstatere, at de har større gennemslagskraft, end jeg har haft', siger Linda Schøneberg med henvisning til, at rapporten har fået de lokale medier til at sætte fokus på skolens problemer.
Hun har tidligere prøvet at få socialforvaltningen til at forstå, at skolen har brug for et etableret et tæt samarbejde omkring de truede børn. Men hun føler ikke, hun er blevet taget alvorligt.
'Jeg har anmodet om et samarbejde, ja, jeg har været tæt på at tigge, men det er der ikke kommet noget ud af. Det gjorde der heller ikke, da jeg sidste år blev interviewet af vores lokal-tv, hvor jeg sagde, at jeg var vred over, at jeg ikke fik tilbagemeldinger på en stor del af mine underretninger til socialforvaltningen. Så tonede rådmanden frem og sagde, at det kunne hun ikke forstå, men nu ville hun bede distriktskontoret om at kontakte mig'.
Efter fem møder skrev den daværende kontorchef et referat. Linda Schøneberg følte, at han fremstillede hende som en naiv hattedame.
'Jeg er forpligtet til at underrette de sociale myndigheder, hvis jeg er bekymret for et barn. Og det er altså ikke småting, vi taler om her på skolen. Bag underretningerne ligger der et solidt stykke arbejde. Så hjælper det ikke, at vi ikke hører en lyd om, hvad socialforvaltningen har tænkt sig at gøre for barnet'.
Hun holder to A4-ark op foran sig, hvor hun omhyggeligt har registreret alle sine underretninger siden sin tv-optræden. Hver gang hun får en tilbagemelding, noterer hun det ud for den pågældende sag. Kun omkring en tredjedel af underretningerne har fået et kryds.
Flere at trække på
I Arbejdstilsynets rapport beskrives Linda Schøneberg som én, der bakker lærerne op og viser dem tillid. Hun erklærer sig da også parat til at påtage sig sin del af ansvaret for det psykiske arbejdsmiljø på skolen.
'Men vi har altså nogle grundvilkår, som ikke er til at ændre, nemlig at vi får de børn, vi nu engang får', siger hun.
Socialforvaltningen har allerede et tæt samarbejde med skolerne, mener socialrådmand Birgit Ekstrøm, der ikke ønsker at kommentere Linda Schønebergs kritik. Men rådmanden erkender, at der har været interne problemer på Distriktskontor Øst, som dækker Tornhøjskolen.
'Nu har vi ansat en ny leder, så samarbejdet med Tornhøjskolen bør blive bedre fremover', siger Birgit Ekstrøm.
Den nye kontorchef, Lene Sjøblom, har bedt Linda Schøneberg sende hende eksempler på, hvor samarbejdet ikke fungerer.
'Hvis vi medvirker til, at andre har et dårligt arbejdsmiljø, vil vi selvfølgelig prøve at se, om vi kan gøre noget ved det. Vi har ikke uanede muligheder, men den første betingelse er, at vi taler om problemerne'.
Penge til forsøg
Konkret foreslår Linda Schøneberg, at skoleforvaltningen ansætter en socialrådgiver, der kan fungere som bindeled mellem skolerne og socialforvaltningen. Derudover er der brug for en socialpædagog på fuld tid til at støtte elever med psykosociale problemer på Tornhøjskolen.
Socialrådmand Birgit Ekstrøm ønsker ikke at kommentere, hvad der præcist skal ske på Tornhøjskolen.
'I budgetforliget har vi netop sat to millioner kroner af hvert år til skoler med mange vanskelige elever. Det er så op til skoleforvaltningen at fordele pengene. Derudover har vi næste år fået to millioner kroner i socialforvaltningen til forsøg med opnormering af personalet i daginstitutioner med mange belastede børn', siger Birgit Ekstrøm.
stan