Folkeskolens leder:
Julefred
Underrubrik
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Når du læser dette, er det lige ved at være jul. Freden sænker sig, og vi kan alle lukke lidt af og være sammen med familie og venner.
Men inden julefreden sænker sig, skal du dog lige høre historien bag den uhyggelige julethriller, som har kørt i medierne den seneste uge. Det store opgør med slendrian blandt lærerne i folkeskolen.
Historien har tre akter:
Første akt: Skolelederforeningen præsenterede i august et hæfte, som i 53 punkter skal give skolelederne inspiration til, hvordan de kan arbejde med at give lærerne pædagogisk sparring i forhold til undervisningen. Skriftet »Fokuspunkter ved observation og vurdering af undervisning« blev så sendt til lokalformændene i løbet af efteråret.
I Jyllands-Posten blev denne fjer til en beretning om, at i det nye år ruller lederne en »evalueringsbølge« ud. En ny kampagne skal sende Karsten Kaffekop til eksamen, erklærede avisen. Slut med at komme dryssende for sent til alle timerne.
En klassisk fortælling med klare helte og skurke og et godt projekt. Bortset fra at formanden for Skolelederforeningen ikke kan genkende den:
»Det er slet ikke det, der er meningen. Det her er ment som en hjælp til lederne, så de kan udvikle bedre og mere tilstedeværende pædagogisk ledelse«, udtaler han til folkeskolen.dk
I øvrigt støttet af DLF. Og der er ingen kampagne, siger han.
Anden akt: Et andet sted i byen deltog formanden for Skole og Forældre, Benedikte Ask Skotte, i en debat i tv. Hun har for et par måneder siden været i Canada, hvor der arbejdes med en slags certificering af lærerne. Det har ført til en større anerkendelse af lærerprofessionen, mener hun.
Det forklarede hun i tv-indslaget. I Jyllands-Postens artikel bliver hun derfor taget til indtægt for, at hun støtter skoleledernes - ikke-eksisterende - kampagne.
Det kom bag på hende. Til folkeskolen.dk forklarede hun:
»Mine holdninger blev blandet sammen med skoleledernes nye udspil om daglig evaluering af lærerne, som jo er noget helt andet ...«.
Sidste akt udspiller sig i Politiken. Her skrev en harmdirrende tidligere elev et debatindlæg om, at han ikke var blevet udfordret i sin skole. Den blødsødne lærer havde sagt til ham, at han skulle være glad for at have fået 7.
Indlægget fik minister og andre til at kræve, at folkeskolen nu begynder at gøre noget for at udfordre de dygtige elever. Bortset fra at det viste sig, at den kritiske elev aldrig havde gået i folkeskolen.
Se det var en rigtig julehistorie.
Men naturligvis kunne man have fundet en folkeskoleelev med lignende synspunkter. Og naturligvis vil skoleledere og forældre diskutere lærerkvalitet. Og naturligvis findes der lærere, som ikke er kridhvide juleengle ... Men hvor ville det klæde debatten, hvis lidt research og saglighed kunne komme på dagsordenen i medieverdenen. Ellers må medierne selv til eksamen! God julefred.