Klaus Holsting
De tror, de skal have styr på alt
Som nyuddannet kommer man ofte til at overplanlægge, og så mister man det store overblik, fortæller organisationspsykolog Anette Storgaard.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Når venner, kolleger eller lederen ser på den velfungerende nye lærer, ser det ud til at gå strygende. Det kan virke meget irrationelt, at vedkommende går og er bange for fiasko. Men når man selv står midt i det, føles det ofte helt anderledes, fortæller organisationspsykolog Anette Storgaard.
»Der er stor, stor forskel på at være i de beskyttede miljøer på uddannelsen eller i praktik, hvor man ikke har eget ansvar, og så komme ud som uddannet lærer i et lønnet job, hvor du skal fungere selvstændigt. Her møder du for første gang i dit liv alle de krav og facetter, der er i det job, du har valgt. Det er en kæmpestor mundfuld«.
Anette Storgaard er arbejdsmiljørådgiver fra Alectia A/S og har været med til at skrive temahæftet »Ny lærer«, der giver gode råd og konkrete værktøjer til at integrere nye lærere bedre på landets skoler.
»De tror, at de skal kunne det hele selv, for de har jo sagt ja til at få et job, som man får løn for. Men lærerjobbet er et stykke relationsarbejde - der arbejdes med relationer til børn og forældre. Man bruger nogle følelsesmæssige sider af sig selv, som man ikke kan læse sig til på uddannelsen. De kan have en masse god faglig viden og være super gode undervisere, men de har ikke erfaring i at skabe trivsel i en klasse eller indgå i samspil med børnene. Det betyder for nogle, at de kommer til at overinvolvere sig, for eksempel i børn, der har det svært. Det handler om at finde en balance i nærhed for at undgå, at man bruger sig selv op«.
Det er altid svært at begynde som nyuddannet, men Anette Storgaard mener, at det er ekstra svært i job, hvor man arbejder med mennesker
»Nogle har en tendens til, at når man arbejder med mennesker, så skal man gøre alting perfekt, fordi der er mere kontant afregning, end hvis man arbejder med døde ting«.
Lærer ikke at overplanlægge
Mange nye lærere tror, at de skal have styr på det hele. De overplanlægger deres undervisning, så de er sikre på, at de har styr på, hvad der skal foregå i hver time, fortæller Anette Storgaard..
»Det er nemt for en professionel at sige til en, der ikke har så meget erfaring, at man skal lade være med at overplanlægge og kun have styr på det i store træk. Men i virkeligheden er det en falsk tryghed, for man kan ikke planlægge sig ud af de uforudsete situationer. Og overplanlægningen fjerner blikket fra processen. Det er svært at planlægge længere frem, fordi man bruger så meget energi på at være til stede og have styr på alt her og nu«.
Anette Storgaard mener, at kolleger og ledelse kan gøre noget for at hjælpe de nyuddannede. Det betyder meget, at ledelsen er klar over, at det kan være svært at være ny lærer. At de jævnligt holder møder og giver mulighed for refleksion og legaliserer, at den nye lærer stiller spørgsmål. Og at man tænker over, hvilke opgaver og hvilke klasser man sætter den nye lærer i gang med. Det første år skal fungere som en slags introduktion - helst med en erfaren mentor, man kan støtte sig til, og hvor man gradvist kommer ind i tingene.
Hun opfordrer også de nyuddannede til at bruge deres netværk, gå ind i erfaringsgrupper med andre nyuddannede og få talt om dagligdagen og frustrationerne.
»Det er fint at reflektere over sin situation, men hvis man sidder med det alene, kommer man let til at bekræfte sig selv i problemerne. Som lærer er man generelt ret alene med sit fag og sin undervisning. Det er vigtigt, at det ikke føles som et nederlag at gå hen til en erfaren og bede om hjælp«.
pai@dlf.org
Community for nye lærere
På folkeskolen.dk/nylærer kan du læse meget mere for lærerstuderende og nyuddannede. Du får:
- flere artikler om Kresten Dahlmand og Dorthe Lindmann, som Folkeskolen følger gennem deres første år
- blogs af nyuddannede, politikere, lærerstuderende og uddannere
- nyheder om læreruddannelse og jobbet som ny lærer
- relevante link og ekstra materiale
- mulighed for at kommentere og debattere de emner, som betyder noget for dig. Hvad synes du for eksempel om de mange nye forsøgslæreruddannelser?