Forskning
Bedre læringsmiljøer
kræver fire indsatsområder
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Både offentlige og frie skoler tilrettelægger generelt undervisningen på en måde, der skaber gode læringsmiljøer, men der er mulighed for forbedringer på særligt fire forskellige områder. Det konkluderer en ny undersøgelse af læringsmiljøerne i 9. klasse på baggrund af et pilotprojekt foretaget af Nationalt Videncenter for Frie Skoler i samarbejde med de frie skoleforeninger, Den frie Lærerskole, University College Lillebælt (UCL) og University College Syddanmark (UC Syddanmark). Pilotprojektet er foregået på en folkeskole, en friskole, en privatskole og en efterskole.
Selvom billedet generelt er positivt, viser resultaterne et behov for at forbedre vilkårene for lærernes relationskompetencer, fagdidaktiske kompetencer og ledelseskompetencer samt elevernes fællesskaber, hvis der skal skabes endnu flere gode læringsmiljøer.
Læs mere i rapporten
»Gode Læringsmiljøer« på www.videnomfrieskoler.dk