Anmeldelse
10 døre til klasserummet
På rumrejse
Jeg blev helt revet med, da jeg åbnede de ti forskellige døre til klasserummet. Bogen sætter gang i refleksionerne omkring klasserummets beskaffenhed: Hvordan man som lærer kan agere og forandre, eller som der står i bogen: "… forstå klasserummets betydning for måden, vi tænker og gør skole, undervisning og pædagogik på”.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Bogen er en antologi med ti artikler skrevet af forskere, der på hvert deres felt kommer med begreber, analyser og perspektiver inden for klasserummets vægge, som med årene har udvidet sig og er blevet mere flydende og fleksible i takt med vores måde at forstå læring og pædagogik på. Bogen kommer med nye og vigtige perspektiver, som udspringer af forskning og solide teorier.
Fakta:
Titel: 10 døre til klasserummet
Pris: 208
Sider: 270
Forlag: Akademisk Forlag
Man bliver som læser taget ved hånden og fulgt gennem de forskellige døre. Der åbnes blandt andet døre til historisk beskrivelse af udviklingen og forandringen i klasserummet. Der åbnes døre til de interaktioner, følelser, dynamikker og modstande, der kan være på spil. Der åbnes døre til et indblik i arkitekturens og de fysiske rammers betydning, samt hvordan digitale medier er med til at forme ny forståelse af klasserummet.
Klasserummets koreografi bliver også analyseret, og her argumenteres for, ”at læreren er nødt til at iscenesætte sig som lærer gennem det at opføre sig og bevæge sig på måder, som eleverne kan genkende og aflæse som legitime måder at være lærer på”. I den sammenhæng præsenteres begrebet læreragtig. Efter min mening en skøn og jordnær betegnelse, der kan medvirke til at danne nogle klare billeder af, hvordan en professionsspecifik opførsel kan udspille sig.
Bogens fokus på de fysiske rammers betydning og muligheder i en skolesammenhæng er efter min mening yderst relevant og nærværende. I artiklen om klasserummets forandring introduceres man som læser til Michel Foucaults forståelse af rumlig organisering og disciplinering i forhold til klasserummet, og hvilken adfærdsregulering vi herigennem som lærere laver gennem måden, hvorpå vi for eksempel stiller borde og stole.
Bogen henvender sig primært til lærerstuderende, men efter min vurdering har bogen meget at byde på for alle os, der arbejder med læringsmiljøer. Den lægger op til vigtige overvejelser og indsigter, man som lærer kan tage med sig i det didaktiske og pædagogiske arbejde. Ikke mindst understreges betydningen og nødvendigheden af at forholde sig til og aktivt bruge de fysiske rammer som understøttelse af det sociale sammenspil og det eller de læringsfællesskaber, man gerne vil tilbyde børn og unge.
Jeg kan varmt anbefale bogen, som i den grad har sin berettigelse i en kvalificering af de klasserum og læringsmiljøer, vi skaber og former for børn og unge i den danske folkeskole.