Folkeskolens leder:
Lærere skal ikke finde sig i vold og
trusler. Anmeld!
Underrubrik
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det må aldrig nogensinde blive normalt, at folkeskolen er et sted, hvor man bliver udsat for vold eller trusler. Lærerne skal kunne passe deres arbejde og færdes blandt elever og forældre uden frygt. Det burde være
en selvfølge.
Men sådan er virkeligheden langtfra. Desværre viser Folkeskolens nye undersøgelse, at hver sjette lærer i det seneste år har været udsat for trusler eller direkte vold på deres arbejdsplads. Det er et rystende højt tal.
Det skal der handles på. Straks.
Det er helt afgørende, at normerne for, hvad der er normalt, ikke skrider, så lærere, ledere og forældre langsomt accepterer et miljø med psykisk og fysisk vold. Lader ledere og lærere stå til, fordi det i første omgang bare handler om at få kastet en grankogle i nakken og blive kaldt mindre pæne ting, er vi ude på en farlig glidebane.
Forskning viser, at det ikke kun er omfanget af den voldelige hændelse, der har betydning for, hvordan man reagerer efter at have været udsat for vold. Det er også, hvordan man oplever og vurderer faren i forbindelse med overfaldet. Og hvordan omgivelserne reagerer.
I dette temanummer af Folkeskolen om vold mod lærere fortæller en lærer om, hvordan hun i flere år havde arbejdet med ADHD-elever med succes. Pludselig skulle hun også inkludere elever med andre typer diagnoser uden den nødvendige støtte. Det kom til konflikter, som endte med en voldsepisode. Bagefter oplevede hun ikke at få den nødvendige hjælp, og nu har hun måttet opgive sit lærerjob.
Hurtig og kontant hjælp er helt afgørende. Desværre viser undersøgelsen, at 63 procent af de ramte lærere ikke oplever den nødvendige opbakning.
Det skal også anmeldes med det samme. Ikke for at straffe, men fordi det sender et signal til alle implicerede om, at det skete er på den forkerte side af grænsen for det acceptable. Anmeldelsen støtter den ramte og fortæller, at omgivelserne bakker op.
Og så skal alle skoler og kommuner have en politik på området, så alle ved, hvad der skal gøres. Inklusion er i den virkelige verden uden for Christiansborg og KL's top blevet en spareøvelse med voldsomme omkostninger for elever og lærere. For en del af den fysiske vold ser ud til at handle om elever, som skal inkluderes uden støtte og efteruddannelse til lærerne.
Derfor skal der sættes ind. Nu.
Tilslut dig Folkeskolens kampagne
»Lærere skal ikke finde sig i vold og
trusler. Anmeld« på Folkeskolens
Facebook-side!