Debat
Demokrati på bornholmsk
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Jeg sidder på færgen fra Bornholm. Folkemødet er slut. Det politiske Danmark på vej hjem fylder færger og fly. Cirka 3.000 arrangementer med samtale og debat er afviklet de seneste fire dage, og op mod 25 procent af dem har direkte eller indirekte relateret sig til undervisning.
Danmarks Lærerforening inviterede for eksempel på skift partierne til at præsentere deres tanker og perspektiver i forhold til de områder, hvor vores medlemmer arbejder. Det var partierne, der havde udspillet. Der kom mange interessante budskaber. Større råderum til lærere og skoleledelse og større indflydelse på skolens udvikling var et tema fra flere af partierne. Det vil vi helt klart prøve at få konkretiseret, når vi mødes efter ferien.
Vores mest velbesøgte arrangement var en samtale mellem Ellen Trane Nørby, Michael Ziegler og mig om udfordringerne med at rekruttere lærere til folkeskolen. Som optakt redegjorde lektor Pia Rose Böwadt fra UCC for den kvalitative undersøgelse, hun sammen med kolleger har foretaget for at belyse grunden til, at lærere har valgt at forlade skolen. Manglende mulighed for at kunne løse opgaven kvalificeret og manglende indflydelse på eget arbejde og skolens udvikling var de begrundelser, som de 400 lærere samstemmende havde givet.
I april lovede alle partierne i uddannelsesudvalget, at de vil bakke op om, at vi skal have undersøgt, hvad der skal til for at få nogle af lærerne til at vende tilbage til skolen, og hvad der skal til for at fastholde lærerne, der i dag er ansat i folkeskolen. På mødet fortalte ministeren, at arbejdet er i gang.
Ziegler valgte at ignorere Böwadts undersøgelse og fortalte i stedet, at der stort set ikke er problemer med at rekruttere lærere, og i 2020 er der slet ingen problemer, fordi børnetallet er faldet. Skyklapperne sidder øjensynligt som naglet på KL. Vi skal tage det alvorligt, at alt for mange lærere forlader folkeskolen, og alt for få ønsker at blive lærer i folkeskolen. Sporene fra Sverige skræmmer. Her mangler de i dag mere end 60.000 lærere.
Folkemødet er kendetegnet ved en positiv stemning, en åben dialog og en lyttende tilgang. De sædvanlige konfrontationer er for fire dage i et vist omfang udskiftet med den demokratiske samtale. Den gode stemning må imidlertid ikke betyde, at vi lukker øjnene for de åbenlyse udfordringer, vi står med. Det er godt, at ministeren tager ansvar.