Tænk, at en minister kan være pikeret over, at DLF blander overenskomst og folkeskolereform sammen, sagde Anders Bondo blandt andet i sin tale på dagens stormøde
Foto: Johnny Wichmann
Bondo: Vi er ikke alene
Efter et stående bifald, der nær ikke ville stoppe, har DLF-formand Anders Bondo netop åbnet talerstolen på det tredje tillidsrepræsentantstormøde i DLF's historie. Det er fantastisk at være formand for sådan en forening, takkede han.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Vi er ikke alene", lød det i hans velkomst. Stormødet har nemlig blandt andet besøg af formanden for Nordiske Lærerorganisationers Samråd Anders Rusk og af David Edwards fra verdensorganisationen Education International.
"Vi får mere og mere opbakning fra forældre og nu også fra politikere", sagde han, før mødet stemte i med Danmarks Lærerforenings foreningssang.
Lærere strømmer til Odense fra hele landet
"I går traf KTO den beslutning at udskyde hele det samlede kommunale forlig, fordi de syntes den situation, Lærernes Centralorganisation er blevet bragt i, var uacceptabel", indledte Anders Bondo og blev afbrudt af massive klapsalver.
Lærerformanden fortalte om KL's store annoncekampagne i medierne i dag:
"De har indrykket annoncer, der betvivler, om lærerne underviser nok", sagde han. "Gennem mere end et år oplevet henholdsvis Finans- og Undervisningsministeriets skattefinansierede kampagner , der mistænkeliggør lærernes arbejdsindsats.
"I løbet af tre år er antallet af lærere i folkeskolen reduceret med 10 procent og kommunernes udgifter til skolen tre milliarder mindre end i 2009", sagde Anders Bondo og pegede på, at folkeskolen dermed er den kommunale institution, der i allerhøjeste grad har taget sin del af besparelserne i en krisetid.
Se billeder fra dagens stormøde
"Det handler om total disreprekt for lærernes store indsats i folkeskolen. Jeg maler ikke fanden på væggen, når jeg fortæller, at det går ud over kvaliteten i folkeskolen. Jeg har flere gange sagt, at det vil være nemt at afvikle folkeskolen, men næsten umuligt genopbygge den", sagde Anders Bondo og citerede fra en mail, han har sendt til børne- og undervisningsminister Christine Antorini og kaldte det ubegribeligt, at dette sker under en S/SF/R-regering.
Mytemageri
"Vi hørte statsministeren sige, at dygtige lærere er hjertet i skolen. Men kærlige klap på kinden samtidig med, at man totalt nedgør folks arbejdsindsats - det giver vi ikke meget for".
Vestager: DLF skaber myter
"Her i den sidste tid er der opstået en nyt begreb. Nu handler det om myter. Alt det I har gået rundt og sagt, det er bare myter", sagde Anders Bondo med henvisning til økonomiminister Margrethe Vestagers udtalelser om DLF's kampagne forleden.
"Hvad er myter og hvad er facts? Jeg står her med et digert værk dateret 18. oktober 2012 og skrevet i samarbejde mellem Finans- og Undervisninsministeriet, der handler om en indholdsreform for folkeskolen, og hvorder igen og igen står, at den skal finansieres af lærernes overenskomst gennem en 'normalisering' af lærernes arbejdstid"
"I skal alle sammen undervise tre-fem ekstra lektioner om ugen i forhold til det, I gør i forvejen, hvis alt det skal hænge sammen. Tænk, at en minister kan være pikeret over, at DLF blander det sammen. Der er da helt ufatteligt", lød det fra lærerformanden.
"Vi har forskerne i ryggen"
"En arbejstidaftale skal opfylde to mål. For det første skal den beskytte den enkelte lærer. I den aftale, vi har i dag, er den eneste sikring, vi har, et maksimumundervisningstimetal for den enkelte lærer. Det er den mest fleksible aftale på hele det kommunale område. Det kan jeg sige, fordi jeg nu har sat mig ind i alle de andre, fordi vi skulle 'normaliseres'. Nu vil man fjerne den eneste beskyttelse og så bevare fleksibilieten - det nytter ikke noget".
Lærerne får tid til forberedelse i nabolandene
"Det andet formål med aftalen er, at den skal været et godt planlægningsredskab for skolelederen. Jeg tror godt, I kan forestille jer det kaos, den enkelte skoleleder vil blive sat i, hvis der overhovedet ikke er nogen ramer for den komplekse opgave, det er, at få et skoleår til at hænge sammen."
"Der er ikke tale om, at man omfordeler forberdelsestid fra den erfarne til den unge, nej der er tale om, at alle lærere skal undervise mere", understregede Anders Bondo.
"Men vi har forskerne i ryggen", tilføjede han. "Herhjemme har forskerne Allerup, Mejding, Rønberg modigt og stædigt gået op imod stats- og undervisningsministeren. Og den internationalt måske allermest anerkendte skoleforsker John Hattie siger helt entydigt: hvis ikke man sørger for rum til forberedelse og efterbehandling, så får man dårligere undervisning. 15-25 timer er nødvendigt per uge til refleksion og forberedelse. Japan mønstereksemplet med 500 timers undervisning per lærer om året. Det dyrt, men det er givet godt ud".